Voortgezet onderwijs

Digitale geletterdheid

  • Losse workshops

  • projectweken & keuzevakken

  • leerlijn Digitale Geletterdheid

Lees op deze pagina meer over de inhoud van ons onderwijs en hoe je ons kunt inzetten of vraag direct de brochure aan.

Deze pagina gaat over  ons onderwijs voor het vo.

Voor directe vervanging in het po: kijk naar onze kant-en-klare DigiDagen.

Ben je op zoek naar structurele vervanging? Kijk dan op onze pagina over duurzame inzet.

Ons onderwijs voor het vo

In ons onderwijs leiden we de digitale makers van de toekomst op. Leerlingen maken creatieve projecten en denken kritisch na over de kansen en risico’s van technologie. 

Scholen zetten ons bijv. in voor een workshop VR Escape Room bij CVK, een keuzedeel Robotica, of een projectweek Game Design.

Ook helpen we middelbare scholen met een volledige aanpak voor alle SLO doelen rond Digitale Geletterdheid. Hierbij combineren we eigen onderwijs met training voor docenten en doordacht advies.

Waar we onderwijs verzorgen

Scholen
+ 0
DigiDagen/techlessen po/vo
+ 0
Leerlingen*
+ 0

Sinds schooljaar 2019-2020. Bijgewerkt op 19-04-2024. *Schatting op basis van 25 lln per nieuwe klas.

Onze expertise

Digitale makers van de toekomst

Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie, ontstaan uit het PhD-onderzoek van Robin de Lange aan de Universiteit Leiden.

We doen fundamenteel onderzoek en toegepast ontwikkelwerk met voor onderwijsprojecten. We werken oa met VR, AR & AI en zitten bovenop technologische ontwikkelingen.

Met onze techdocenten vertalen we dit naar onderwijs waar leerlingen leren om de digitale makers van de toekomst te worden.

Leerlingen maken kennis met nieuwe technologieën en ontdekken dat ze een actieve rol kunnen vervullen in de vormgeving van hun toekomst. 

Leerlijn gebaseerd op jarenlange ervaring​

Onze workshops zijn onderdeel van onze doorlopende leerlijn, waarin we kerndoelen van SLO volgen en vaak nog wat meer doen.

We combineren digitale vaardigheden, nieuwe media en technologie met menselijke aspecten en maatschappelijke thema’s. We prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen en studenten en we bieden ruimte voor creatieve invulling en experimenteren.

Onze lessen zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en verbeterd. 

Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en stimuleren we leerlingen zich verder te ontwikkelen.

Workshops

We bieden verschillende kant-en-klare workshops aan. Door aanpassingen aan de opdracht kunnen we deze geschikt maken voor verschillende onderwijsniveaus. Onze techdocenten hebben ervaring met vmbo-k tot technasium.

Tijdens elke workshop staat een specifieke digitale technologie centraal, waarbij verschillende vaardigheden aan bod komen.

Veel workshops bieden de mogelijkheid om qua thema en leerdoelen aan te sluiten bij de doelen van de school.

Screenshot (202)

VR Escape Room

Ontwerp je eigen escape room in CoSpaces Edu. Je kiest een thema en bedenkt uitdagende puzzels. Met toegankelijke codeblokken leren we je hoe je die puzzels programmeert.

Aan het einde van de workshop heeft iedereen een werkende escape room die je kunt spelen met één van onze Virtual Reality brillen!

 

Virtueel museum

Bouw een interactief museum! Een nieuwe creatieve vorm voor je werkstuk, presentatie of portfolio.

Verzamel informatie, foto’s en 3D modellen en ontdek hoe je informatie in een ruimte kunt presenteren. Gebruik codeblokken om een virtuele gids en quiz-vragen te introduceren!

Je maakt bijv. een uitbreiding op ons MediaMuseum. Of we koppelen de workshop aan een thema op school.

Ontwerpen met AI

AI heeft nieuwe tools opgeleverd voor het genereren van tekst, afbeeldingen, video’s, 3D-objecten en virtuele werelden. Leerlingen leren werken met een aantal krachtige tools en benutten de kansen die dit geeft.

Ze leren meer over de achtergrond van de technologie en hoe ze er verantwoordelijk mee om gaan.

Samen denken we na over de invloed van AI op de maatschappij, oa aan de hand van ons virtuele AI museum.

IMG-20210722-WA0002 (2)

Robots & slimme apparaten

Tijdens deze workshop werken we samen aan een slimme stad, met stoplichten die met elkaar communiceren en slagbomen die reageren op langsrijdende robots.

Afhankelijk van de ervaring van de leerlingen starten we met een simpel micro:bit project, dat we uitbreiden met Kitronik robots.

Met verschillende verkeersmodules maken we met de hele klas een slimme stad.

plaatje-mediamasters-2021-vr-learning-lab-langer

Onze toekomst met Augmented Reality

Met augmented reality (AR) kun je dingen in de echte wereld zien die er niet echt zijn. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon Go of Snapchat filters op je telefoon, of aan slimme brillen. 

Wil jij mee ontwerpen aan de toekomst van AR? Bedenk een prikkelende AR uitvinding in jouw eigen stad van de toekomst in CoSpaces Edu!

In deze game gebruiken we onze MediaMasters game AR(e) you Ready?

microbit foto

Tekenrobot programmeren

Kan een robot kunst maken? Hoe maak je complex gedrag met een paar regels code?

In deze workshop die techniek met kunst combineert maken leerlingen een eigen tekenrobot. Ze leren programmeren met codeblokken voor de micro:bit, combineren deze met Kitronik-robots en maken een originele creatieve uiting.

 

Projectweken, keuzevakken & keuzedelen

Naast workshops van ongeveer een dagdeel bieden we ook langere programma’s voor het vo & mbo.

  • Projectweken en -dagen
  • Keuzevakken 

Ons onderwijs is bedoeld om de school te ontzorgen en docenten ruimte te geven. We verzorgen het onderwijs volledig, er is dus geen eigen leerkracht of docent nodig tijdens ons onderwijs.

We zijn flexibel en passen ons aan naar het rooster van de school. Zo geven we tijdens een dagdeel ook regelmatig les aan 2 of 3 verschillende klassen. Net wat goed uitkomt voor jullie.

Casussen

Een greep uit onze grotere opdrachten voor het vo:

  • Voor het Houtens boden we een creatieve oplossing voor uitvallende uren. Onze techdocenten verzorgden workshops aan wisselende groepen die anders tussenuren hadden.

  • Marijn gaf het keuzevak Robotica voor het OVMZ in Zeist.

  • Aan het eind van het schooljaar volgden leerlingen van het Saenredam onze projectweek Game Design.

  • Nadine verzorgde het keuzevak Game Design voor St. Paul.
Schermopname (8)
KEUZEVAK / PROJECTWEEK

Game Design

Hoe maak ik een goed level? Welke game mechanic is essentieel voor de game? De leerlingen leren 3D-games bedenken, bouwen en programmeren in CoSpaces Edu. Ze maken eerst een paar korte games om te oefenen en breiden één van deze games uit tot een eigen eindproject.

Ze kunnen ook eigen karakters en items ontwerpen in Tinkercad of een educatieve serious game maken. Gedurende het vak kunnen de leerlingen hun game spelen in Virtual Reality. 

20200723_110840
KEUZEVAK / PROJECTWEEK

Robotica

Hoe programmeer je een dweilrobot? Hoe wordt robotica toegepast in verschillende sectoren? Hoe bouw je een slimme en duurzame stad? En kun je kunst maken met een robot? 

Bij het keuzevak Robotica ga je onder andere aan de slag met deze vragen. 

De inhoud van het vak sluit aan bij het examenprogramma Robotica opgesteld door SPV.

Leerlijn Digitale Geletterdheid vo

Van strategie tot uitvoer

We helpen scholen op verschillende manieren zodat hun leerlingen de kerndoelen rond Digitale Geletterdheid behalen.

Samen met de school stellen we een strategie op. We combineren de SLO kerndoelen met de context van de school en onze visie op toekomstgericht DG onderwijs tot een op maat gemaakte leerlijn.

Welke leerdoelen worden geïntegreerd met andere vakken? Welke doelen vragen gerichte lesactiviteiten? Wie voert deze uit? Hebben de docenten hiervoor training en lesmateriaal nodig? Welke lessen vragen een externe specialist?

Door uitvoer van onderwijs, advies en training te combineren kunnen we scholen op verschillende manieren helpen met Digitale Geletterdheid.

Gratis ons lesmateriaal ontdekken?

Maak een ✨gratis account✨ aan op VR Learning Lab Makers en ontdek het zelf!

De cursussen geven een indruk van de lessen waar we in de meeste groepen mee starten. Je leert een game bouwen en programmeren. En in de Hall of Fame zie je mooie games gemaakt door leerlingen en techdocenten!

Wie zijn wij?

Bevlogen techdocenten​

Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.

Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek, pedagogiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.

Gedreven kernteam​

Met ons kernteam zetten we ons dageljiks in om zoveel mogelijk jongeren digitaal vaardig te maken.

Alledrie volgden we de MSc. Media Technology met een mix van achtergronden in Natuurkunde, Taalwetenschap, Filosofie, AI en Literatuurwetenschap.

Simone Lammertink verzorgt samen met werkstudenten alle organisatie voor ons onderwijs voor het po & vo.

Nadine Roos is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van al ons lesmateriaal, ondersteund door verschillende techdocenten

Robin de Lange leidt ons onderwijs voor mbo, hogescholen, universiteiten en professionals. Hij is directeur van het VR Learning Lab en doceert aan Universiteit Leiden.

Overzicht

Voor wie?

De workshops en keuzevakken op deze pagina is voor:
• vo onderbouw van vmbo-k t/m gymnasium
• vo bovenbouw: informatica, kunst of techniek

Studielast

1 – 80 lesuren (enkele workshop, als projectdag of projectweek, of een serie techlessen)

Studiemateriaal

Studiemateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt voor de leerlingen. Er zijn hier geen extra kosten aan verbonden.

Aantal deelnemers

We werken met een maximum van 30 deelnemers per techdocent.
Grotere groepen met meerdere docenten zijn mogelijk.

Locatie

We verzorgen ons onderwijs op jullie school. We hebben techdocenten verspreid door het land.

Benodigdheden

De school verzorgt een lokaal, Wifi en laptops, Chromebooks of tablets voor alle leerlingen. Eventueel kan ook 1 apparaat per tweetal.
Wij verzorgen alle robots, micro:bits, VR-brillen en telefoons.

Tarieven

In de brochure vind je het rekenmodel dat we gebruiken voor al ons onderwijs. Voor het voortgezet onderwijs is het in overleg mogelijk om via CJP Cultuurkaart te betalen.

Reacties van deelnemende scholen

Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.

Adjunct-directeur

Basisschool in Venray

De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.

Juf

Basisschool in Zoetermeer

De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.

Meester

Basisschool in Zoetermeer

Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!

Ed Ilgen, directeur

OBS De Achtsprong, Woerden

De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!

Juf

Basisschool in Zoetermeer

Meer weten over ons onderwijs?

Of neem contact op om jullie uitdaging te bespreken. We ontwikkelen continu nieuw lesmateriaal en workshops op maat.

Voor ouders/verzorgers

Vind je het belangrijk dat je kind zich goed voorbereid op een digitale wereld? Vinden ze het leuk om te programmeren, maar besteed de school hier te weinig tijd aan?

Voor individuele jongeren organiseren we af en toe Makersdagen. Maar onze focus ligt op scholen, omdat we willen dat álle leerlingen toegang hebben tot goed onderwijs in digitale vaardigheden.

Misschien eens onze workshops voorstellen aan de school?

Zelf workshops geven?

Tijdens onze Innovatiedagen leren we docenten van po, vo & mbo hoe ze leerlingen kunnen uitdagen om Augmented Reality tours maken of samen een VR Escape room te bouwen.

Leer robots in een slimme stad programmeren of leer  hoe studenten goed AI kunnen inzetten bij hun ontwerp.