We explore Virtual & Augmented Reality for learning and solving problems
Wij zetten ons elke dag in om jongeren op te leiden tot de makers van de toekomst.
Onze techdocenten verzorgen workshops, lessenseries, inspiratie in de Future Parade en volledige keuzevakken.
We werken vanuit onze leerlijn Digitale Geletterdheid waarbij we aansluiten op de leerdoelen door het SLO opgesteld.
Onze techdocenten verzorgen onderwijs voor leerlingen door (bijna) heel het land. Lees hieronder over ons aanbod in:
Sinds schooljaar 2019-2020. Bijgewerkt op 19-04-2024.
We bieden verschillende kant-en-klare workshops aan. Door aanpassingen aan de opdracht kunnen we deze geschikt maken voor verschillende onderwijsniveaus. Onze techdocenten hebben ervaring met vmbo-k tot technasium.
Tijdens elke workshop staat een specifieke digitale technologie centraal, waarbij verschillende vaardigheden aan bod komen.
Veel workshops bieden de mogelijkheid om qua thema en leerdoelen aan te sluiten bij de doelen van de school.
Ontdek hoe je een 3D-wereld ontwerpt in CoSpaces Edu en leer de basis van programmeren met codeblokken door een virtuele scavenger hunt (oftewel een zoekspel) te maken.
Voor leerlingen met weinig ervaring met programmeren is dit project een heel goede introductie.
Bouw een interactief 3D museum! Een nieuwe creatieve vorm voor je werkstuk, presentatie of portfolio.
Verzamel informatie, foto’s en 3D modellen en ontdek hoe je informatie in een ruimte kunt presenteren. Gebruik codeblokken om een virtuele gids en quiz-vragen te introduceren!
Je maakt bijv. een uitbreiding op ons MediaMuseum. Of we koppelen de workshop aan een thema op school.
Ontwerp je eigen escape room in CoSpaces Edu. Je kiest een thema en bedenkt uitdagende puzzels. Met toegankelijke codeblokken leren we je hoe je die puzzels programmeert.
Aan het einde van de workshop heeft iedereen een werkende escape room die je kunt spelen met één van onze Virtual Reality brillen!
Tijdens deze challenge ga je een eigen game-karakter ontwerpen. Daarna maak je dit in Tinkercad. Het is mogelijk om hier ook animaties aan toe te voegen en het karakter te gebruiken in CoSpaces Edu of in jouw VR-/AR-tour.
Tijdens deze workshop werken leerlingen met 360-camera’s.
Gebruik jouw of onze foto’s, laad ze in CoSpaces Edu of Thinglink en voeg extra informatie toe, in de vorm van tekst, 3D-modellen, video’s, foto’s en vragen. Koppel de foto’s aan elkaar om er een echte tour van te maken.
Met augmented reality (AR) kun je dingen in de echte wereld zien die er niet echt zijn. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon Go of Snapchat filters op je telefoon, of aan slimme brillen.
Wil jij mee ontwerpen aan de toekomst van AR? Bedenk een prikkelende AR uitvinding in jouw eigen stad van de toekomst in CoSpaces Edu!
In deze game gebruiken we onze MediaMasters game AR(e) you Ready?
Transformeer de micro:bit tot apparaten, zoals een energiezuinige stappenteller en maak gebruik van de ingebouwde sensoren.
Gebruik geleidende materialen om jouw micro:bit toe te passen in een eigen muziekinstrument, alarmsysteem of reactiespel.
Tijdens deze workshop werken we samen aan een slimme stad, met stoplichten die met elkaar communiceren en slagbomen die reageren op langsrijdende robots.
Afhankelijk van de ervaring van de leerlingen starten we met een simpel micro:bit project, dat we uitbreiden met Kitronik robots.
Met verschillende verkeersmodules maken we met de hele klas een slimme stad.
Kan een robot kunst maken? Hoe maak je complex gedrag met een paar regels code?
In deze workshop die techniek met kunst combineert maken leerlingen een eigen tekenrobot. Ze leren programmeren met codeblokken voor de micro:bit, combineren deze met Kitronik-robots en maken een originele creatieve uiting.
In deze gevorderde workshop trainen leerlingen een AI-model waarmee ze robots kunnen besturen.
De micro:bit communiceert met een computer of smartphone om het AI model te draaien.
Leerlingen leren hoe AI kan worden ingezet in de fysieke wereld.
Gebruik verschillende AI-tools om een eigen merk te bedenken en een huisstijl te ontwerpen, passend bij jouw doelgroep.
In deze challenge leer je hoe leerlingen zelf een AI kunnen trainen om bijv een sorteermachine te maken.
Leerlingen leren zo beter hoe AI werkt en maken een leuke uitvinding!
Sta stil bij wat nepnieuws (on)geloofwaardig maakt en creëer zelf een fake nieuwsbericht. Met AI maak of bewerk je een foto voor bij jouw artikel.
Met de Future Parade brengen we de nieuwste technologie naar scholen.
Verwonder je over AI met de Magic Mirror en de AI Photobooth. Experimenteer met VR & AR
Jongeren denken na over de toekomst van de digitale wereld in onze speculatieve game AR(e) you Ready?
Het voornaamste doel van de Future Parade is om leerlingen te enthousiasmeren over technologie. In onze workshops en lessenseries zoeken we vervolgens verdieping.
We transformeren een lokaal of workshopruimte in een sfeervol interactief museum voor jullie projectweek of festival!
Naast workshops van ongeveer een dagdeel bieden we ook langere programma’s voor het vo & mbo.
Ons onderwijs is bedoeld om de school te ontzorgen en docenten ruimte te geven. We verzorgen het onderwijs volledig, er is dus geen eigen leerkracht of docent nodig tijdens ons onderwijs.
We zijn flexibel en passen ons aan naar het rooster van de school. Zo geven we tijdens een dagdeel ook regelmatig les aan 2 of 3 verschillende klassen. Net wat goed uitkomt voor jullie.
Een greep uit onze grotere opdrachten voor het vo:
Hoe maak ik een goed level? Welke game mechanic is essentieel voor de game? De leerlingen leren 3D-games bedenken, bouwen en programmeren in CoSpaces Edu. Ze maken eerst een paar korte games om te oefenen en breiden één van deze games uit tot een eigen eindproject.
Ze kunnen ook eigen karakters en items ontwerpen in Tinkercad of een educatieve serious game maken. Gedurende het vak kunnen de leerlingen hun game spelen in Virtual Reality.
Hoe programmeer je een dweilrobot? Hoe wordt robotica toegepast in verschillende sectoren? Hoe bouw je een slimme en duurzame stad? En kun je kunst maken met een robot?
Bij het keuzevak Robotica ga je onder andere aan de slag met deze vragen.
De inhoud van het vak sluit aan bij het examenprogramma Robotica opgesteld door SPV.
Artificial Intelligence verandert op verschillende manieren het onderwijs.
We willen dat leerlingen AI-geletterd worden, dit is ook onderdeel van de SLO leerdoelen rond Digitale Geletterdheid.
In dit programma combineren we onze workshops met de inspiratie van de Future Parade.
Leerlingen leren werken met AI tools en denken na hoe je verstandig gebruik maakt van deze technologie. Ze leren over de achterliggende techniek en trainen zelf AI-modellen om hier meer inzicht in te krijgen.
Ze gebruiken AI modellen om robots te besturen of maken zelf interactieve installaties
Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.
Adjunct-directeur
Basisschool in Venray
De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.
Juf
Basisschool in Zoetermeer
De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.
Meester
Basisschool in Zoetermeer
Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!
Ed Ilgen, directeur
OBS De Achtsprong, Woerden
De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!
Juf
Basisschool in Zoetermeer
In onze brochure vind je veel meer informatie over het onderwijs dat we aanbieden.
Hier vind je ook het rekenmodel waarmee we de kosten berekenen.
Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie, die dagelijks werkt met de nieuwste digitale technologie.
We doen fundamenteel onderzoek en toegepast ontwikkelwerk voor onderwijsprojecten. Zo werken we aan een groot VR + AI project voor het Nationaal Onderwijslab AI.
We bouwen eigen AI installaties die we verzamelen in de Future Parade.
Oprichter Robin de Lange doceert aan de Universiteit Leiden waar hij studenten prikkelende ontwerpuitdagingen biedt met XR en AI.
Samen met onze techdocenten vertalen we onze expertise naar onderwijs waar leerlingen leren om de digitale makers van de toekomst te worden.
Onze doorlopende leerlijn volgt de kerndoelen van SLO rond Digitale Geletterdheid . Maar we sluiten ook aan bij doelen binnen MVI, Technologie & Toepassing of Onderzoeken & Ontwerpen.
We combineren digitale vaardigheden, nieuwe media en technologie met menselijke aspecten en maatschappelijke thema’s.
In overleg met de school combineren we kerndoelen DG met de context van de school en leerdoelen van andere vakken.
Dit kan resulteren in een workshop Virtueel museum maken voor CKV, een keuzedeel Game Design, of AI workshops voor burgerschap.
Al onze lesprogramma’s worden door ons zelf getest met leerlingen van allerlei niveaus.
Ons onderwijs is gericht op ontwerpen en geeft de leerlingen ruimte voor experiment en creatieve invulling.
Tegelijk bieden we ook duidelijke structureren, zodat dit onderwijs past in de weerbarstige praktijk van het klaslokaal.
Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en stimuleren we leerlingen zich verder te ontwikkelen.
Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.
Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek, pedagogiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.
Vind je het belangrijk dat je kind zich goed voorbereid op een digitale wereld? Vinden ze het leuk om te programmeren, maar besteed de school hier te weinig tijd aan?
Voor individuele jongeren organiseren we af en toe Makersdagen. Maar onze focus ligt op scholen, omdat we willen dat álle leerlingen toegang hebben tot goed onderwijs in digitale vaardigheden.
Misschien eens onze workshops voorstellen aan de school?
Tijdens onze Innovatiedagen leren we docenten van po, vo & mbo hoe ze leerlingen kunnen uitdagen om Augmented Reality tours maken of samen een VR Escape room te bouwen.
Leer robots in een slimme stad programmeren of leer hoe studenten goed AI kunnen inzetten bij hun ontwerp.
Virtual Reality Learning Lab
PLNT Leiden
Langegracht 70
2312NV Leiden
 
Bel ons: +31 (0) 85 060 8755
Stuur een bericht via WhatsApp:
Volg Robin op Twitter:
@robindelange
Volg ons op LinkedIn:
VR Learning Lab