DigiDagen

Techdocenten voor korte vervanging

Leerkracht afwezig? Boek direct een DigiDag van het VR Learning Lab en bereid leerlingen voor op de toekomst!

Leerlingen volgen onze leerlijn Digitale Geletterdheid en werken aan de kerndoelen van het SLO.

DigiDagen zijn volledig verzorgde (inval)lesdagen voor groep 5 t/m 8.

Ben je op zoek naar structurele vervanging? Kijk dan op onze pagina over duurzame inzet.

Voor workshops op maat voor po, vo, mbo of bibliotheek is de pagina over techlessen.

Scholen die ons al kennen

Scholen
+ 0
DigiDagen/techlessen po/vo
+ 0
Leerlingen*
+ 0

Sinds schooljaar 2019-2020. Bijgewerkt op 19-04-2024. *Schatting o.b.v. ca. 25 lln per nieuwe klas. 

Hoe werkt het?

Voor wie?

Groep 5, 6, 7 en 8 van het primair onderwijs.
In overleg verzorgen we ook onderwijs voor groep 3 en 4. Kijk voor workshops voor vo en mbo, op deze pagina.

Morgen in de klas

We proberen techdocenten beschikbaar te houden om ook verzoeken op heel korte termijn op te kunnen vangen. Dus bel gerust als je nog iemand zoekt voor morgen!

Op zoek naar langdurige vervanging? Bekijk dan onze pagina over duurzame inzet.

Hoe boeken?

Het snelste is om ons te bellen of een WhatsApp berichtje te sturen op 085 0608755. Of mail ons op mail@vrlearninglab.nl

Materialen

De school levert:
• minimaal een laptop/Chromebook/tablet per tweetal leerlingen.
Let op: op een tablet moet eerst een app worden geïnstalleerd!
• een lokaal met wifi en digibord/beamerscherm
Leerlingen krijgen toegang tot ons online lesmateriaal. Ook leveren we alle benodigde software en VR-brillen.

Tarieven

We proberen met onze tarieven zo min mogelijk af te wijken van de kosten voor een reguliere invaller. De actuele tarieven zijn te vinden in onze brochure.

Vervangingsfonds: als een leerkracht op uw school ziek is, kan op de eerste ziektedag de inzet van een techdocent vergoed worden uit het Vervangingsfonds.
Btw: ons onderwijs is vrijgesteld van btw.

Programma's DigiDagen

Ons doel met ons onderwijs om de digitale makers van de toekomst op te leiden. 

Hiervoor volgen we o.a. de conceptkerndoelen die SLO in maart 2024 heeft gepubliceerd. We hebben een leerlijn voor bijna 100 uur onderwijs rond digitale geletterdheid. In onze brochure lees je meer over hoe we jullie kunnen helpen met een leerlijn en evt. een lessenserie Digitale geletterdheid.

Omdat we DigiDagen vaak op zeer korte termijn organiseren, hebben we kant-en-klare lesprogramma’s voor de eerste zes lesdagen in groep 5 t/m 8. De volgorde kan variëren.

Dag 1: VR game programmeren

Voeg mensen, dieren en nog veel meer toe aan je 3D wereld in CoSpaces Edu. Daarna gebruik je codeblokken om het spel interactief te maken. Aan het eind van de dag spelen jullie elkaars games met onze Virtual Reality brillen!

Dag 2: Virtuele escape room ontwerpen

De leerlingen bedenken en maken puzzelopdrachten die de speler van hun game moet oplossen om uit hun zelfgebouwde escape room te ontsnappen. Logisch nadenken, creativiteit en plezier staan centraal in deze workshop.

Dag 3: Spannende actiegame maken

Hoe maak je een spel dat niet te moeilijk of te makkelijk is? En lukt het de speler van jouw spel om niet in de afgrond te vallen en de vijanden te ontwijken? Leerlingen bouwen voor elkaar een spannende actiegame en testen elkaars spellen.

Dag 4: 4. Micro:bit en robots 1

Tijdens deze DigiDag bedenk je code om simpele apparaten te maken met de micro:bit. Én je gebruikt de micro:bit als computerbrein van een rijdende robot.Kun jij de robot slim maken, zodat ‘ie zelfstandig door de klas kan rijden zonder te botsen?

Dag 5: 4. Micro:bit en robots 1

Knutsel met de micro:bit, krokodillenbekken, papier en aluminiumfolie muziekinstrumenten, spellen en/of een alarmsysteem. Onderzoek hoe je met meerdere micro:bits en een rijdende robot een op afstand bestuurbare robot kunt maken!

Dag 6: Mediawijsheid

Duik in de wereld van ethische en illegale hackers en ontdek hoe je je kunt beschermen tegen o.a. phishing. Leer over nepnieuws en over hoe AI daar bij gebruikt wordt. Maak voor deze ene keer je eigen digitale nepnieuwskrant met een door AI bewerkte afbeelding.

Reacties van deelnemende scholen

Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.

Adjunct-directeur

Basisschool in Venray

De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.

Juf

Basisschool in Zoetermeer

De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.

Meester

Basisschool in Zoetermeer

Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!

Ed Ilgen, directeur

OBS De Achtsprong, Woerden

De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!

Juf

Basisschool in Zoetermeer

Twee vliegen in één klap

Wij zetten ons al jaren in om programmeren in het onderwijs te stimuleren. We dragen graag een steentje bij aan deze twee grote uitdagingen en zijn daarom de DigiDagen gestart. Twee vliegen in één klap!

We zien hoe basisscholen worstelen met het lerarentekort. Invalpools raken steeds leger, klassen worden verdeeld of soms zelfs naar huis gestuurd. Onze techdocenten zijn op korte termijn beschikbaar als zelfstandige invalkrachten.
Daarnaast willen ook veel scholen hun leerlingen de digitale vaardigheden van de toekomst bijbrengen. Tijdens DigiDagen maken leerlingen kennis met nieuwe technologieën en ontwikkelen ze nieuwe vaardigheden, zoals ontwerpen en programmeren.

Wij zetten ons al jaren in om programmeren in het onderwijs te stimuleren. We dragen graag een steentje bij aan deze twee grote uitdagingen en zijn daarom de DigiDagen gestart. Twee vliegen in één klap!

Check onze beschikbaarheid

Meteen een DigiDag boeken? Neem contact op of vul het aanvraagformulier in.

Wie zijn wij?

Bevlogen techdocenten

Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.

Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek, pedagogiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.

Gedreven kernteam

Met ons kernteam zetten we ons dageljiks in om zoveel mogelijk jongeren digitaal vaardig te maken.

Alledrie volgden we de MSc. Media Technology met een mix van achtergronden in Natuurkunde, Taalwetenschap, Filosofie, AI en Literatuurwetenschap.

Simone Lammertink verzorgt alle organisatie voor ons onderwijs voor het po & vo. Katia en Ashley ondersteunen Simone, oa bij de werving en selectie van techdocenten.

Nadine Roos is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van al ons lesmateriaal. Techdocenten Danée en Lalique ondersteunen haar daarbij.

Robin de Lange leidt ons onderwijs voor mbo, hogescholen en universiteiten. Hij is directeur van het VR Learning Lab.

Maak kennis met het team.

Onze expertise

Digitale makers van de toekomst

Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie, ontstaan uit het PhD-onderzoek van Robin de Lange aan de Universiteit Leiden.

We doen fundamenteel onderzoek en toegepast ontwikkelwerk met voor onderwijsprojecten. We werken oa met VR, AR & AI en zitten bovenop technologische ontwikkelingen.

Met onze techdocenten vertalen we dit naar onderwijs waar leerlingen leren om de digitale makers van de toekomst te worden.

Leerlingen maken kennis met nieuwe technologieën en ontdekken dat ze een actieve rol kunnen vervullen in de vormgeving van hun toekomst. 

Leerlijn gebaseerd op jarenlange ervaring

Onze lesprogramma’s zijn onderdeel van onze doorlopende leerlijn, waarin we kerndoelen van SLO volgen en vaak nog wat meer doen.

We combineren digitale vaardigheden, nieuwe media en technologie met menselijke aspecten en maatschappelijke thema’s. We prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen en studenten en we bieden ruimte voor creatieve invulling en experimenteren.

Onze lessen zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en verbeterd. 

Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en stimuleren we leerlingen zich verder te ontwikkelen.

Invalpools

We werken samen met de volgende invalpools:

Stichtingen

Voor o.a. deze stichtingen hebben onze techdocenten invaldagen verzorgd:

Meer weten over ons onderwijs

Gelijk een aanvraag doen? Vul het aanvraagformulier in of neem contact op om direct te weten of er techdocenten beschikbaar zijn op de door jouw gewenste dag:

Voor ouders/verzorgers

Vind je het belangrijk dat je kind zich goed voorbereid op een digitale wereld? Vinden ze het leuk om te programmeren, maar besteed de school hier te weinig tijd aan?

Voor individuele jongeren organiseren we af en toe Makersdagen. Maar onze focus ligt op scholen, omdat we willen dat álle leerlingen toegang hebben tot goed onderwijs in digitale vaardigheden.

Misschien eens onze workshops voorstellen aan de school?