In ons onderzoek en onderwijs besteden we veel aandacht aan hoe je Virtual Reality als leermiddel kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door met aardrijkskunde lesstof te koppelen aan interessante plekken op de aarde. Maar Virtual Reality kan ook een interessant leerdoel zijn. Steeds meer leerlingen hebben weleens een spelletje in VR gespeeld. Maar weten ze ook dat ze zelf redelijk eenvoudig een VR-omgeving of zelfs 3D-game kunnen maken?
Samen virtuele werelden ontwerpen
In een paar jaar tijd hebben we toegang gekregen tot een virtuele wereld die steeds meer lijkt op de werkelijkheid. Wij denken dat het belangrijk is om te beseffen dat we die wereld samen ontwerpen. We zijn niet alleen consumenten, we máken deze nieuwe wereld.
We geven dit soort maakonderwijs aan brugklassers, maar ook aan docenten of marketingprofessionals. Bij alle groepen zien we vergelijkbaar enthousiasme en creatieve uitkomsten. Ze ontwerpen een 3D wereld en maken de wereld interactief door te programmeren. Zo maken ze in een middag een simpel spelletje, of spelen ze een scene uit een boek na.
Een game gemaakt door een brugklasser tijdens onze projectweek
Deze manier van VR inzetten in het onderwijs levert met betrekkelijk weinig moeite veel leerresultaat op. Door leerlingen zelf een virtuele wereld te laten maken leren ze digitale vaardigheden en werken ze aan hun mediawijsheid. Als ze ook nog vakinhoudelijke kennis overhouden is dat mooie bijvangst.
Wat doen wij?
We zetten ons op verschillende manieren in voor Virtual Reality maakonderwijs:
- Voor scholen organiseren we de volledig verzorgde Virtual Reality Projectweek
- Tijdens onze cursussen voor onderwijsprofessionals behandelen we hoe docenten hun leerlingen dit kunnen leren.
- We werken mee aan de CoSpaces Competition
- Op 28 – 30 september staan we op Fablearn en de Maker Faire!