Update: voor de periode september t/m januari zijn wij voorzien van stagiair(e)s.
Word je enthousiast van Virtual Reality, AI en Augmented Reality en heb je interesse in onderwijs? Het VR Learning Lab heeft elk semester plek voor 2-3 enthousiaste stagiair(e)s. Lees dus vooral verder!
Over ons
Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie met grote ambities. Onze missie:
- Invloed van XR & AI op de samenleving verkennen
- Digitale makers van de toekomst opleiden
- De waarde van VR & AR als leermiddelen benutten
We leren aan iedereen van 9 – 99 hoe ze de digitale makers van de toekomst kunnen worden. Onze ~15 techdocenten verzorgen voor duizenden leerlingen onderwijs in programmeren en 3D werelden ontwerpen. Zo maken ze VR & AR ervaringen die ze zelf bedenken. En in onze trainingen voor docenten brengen we deze kennis naar een nog grotere groep.
In ons ontwikkelwerk concentreren we ons op momenteel op twee projecten:
- Ons NOLAI project waar we VR & AI inzetten voor taalonderwijs
- De AI Photobooth waarmee we verwondering naar allerlei events brengen. We ontwikkelen dit door tot een hardware platform met meerdere AR & AI ervaringen.
Maar we ontwikkelen ook andere VR & AR projecten. Samen met studenten en stagiairs maken we experimentele VR & AR prototypes en lesmateriaal waar het doel is om mensen aan het denken te zetten over onze digitale wereld.
Lees hieronder meer over de uitdagingen waar jij aan kunt werken. En bekijk onze Research & Development pagina voor een uitgebreider overzicht.
Uitdagingen
We werken momenteel aan de volgende uitdagingen:
Woordenschat in VR (NOLAI)
We werken aan een groot ontwikkelproject voor het Nationaal Onderwijslab AI.
Samen met scholen en onderzoekers ontwikkelen we een Virtual Reality applicatie die helpt om de woordenschat van kleuters met een onderwijsachterstand te vergroten. VR laat de kleuters op school actief nieuwe contexten beleven, zoals bijvoorbeeld bergen of duinen. Wat vraagt dit van leerlingen en hoe draagt dit bij aan de ontwikkeling van de woordenschat?
In dit project combineren we VR met AI. We experimenteren met spraakherkenning en conversaties die door AI gestuurd worden om natuurlijke interactie te faciliteren.
Vanaf september 2024 hebben we weer plek voor één stagiair om aan dit project te werken, vooral vanuit studierichtingen als Game development, Informatica of interactietechnologie. Dit leent zich ook goed voor een afstudeerstage.
AI Photobooth
In de zomer van 2023 hebben we de eerste versie van de AI Photobooth ontwikkeld. Met een tour langs oa de Nacht van Ontdekkingen, Science Day @ TU Delft, Eindhoven MakerFaire, FilmForward, KRO-NCRV en veel meer, mogen we het wel een succes noemen.
We zien dat het waarde heeft om AI een fysieke plek in de wereld te geven. Dit maakt het minder abstract en geeft aanleiding voor interessante sociale interacties. Daarom ontwikkelen we dit product door.
De AI Photobooth wordt een hardware platform dat volledig zelfstandig kan opereren. De installatie wordt stand-alone in de vorm van een soort arcadekast. Zo kan deze staan in musea en op grote evenementen. En we willen samenwerkingen starten met internationale partners die de installatie kunnen verzorgen op events.
De installatie moet verschillende ervaringen bieden. We verbeteren de UX van de AI foto generatie, maar we werken ook aan live AI generatie en AR games die draaien op het platform.
Als stagiair kun jij daaraan meewerken!
Toekomst met Augmented Reality
We werken aan eigen AR projecten waarbij de nadruk ligt op het verkennen van mogelijkheden van nieuwe technieken. Dit kan leiden tot nieuwe projecten of naar methodes die we kunnen overbrengen op studenten en professionals. Je werkt bijv. met Snap Lens Studio of met Unity3D & Vuforia, en de Quest Pro.
Onze MediaMasters game van 2022 ging over een toekomst met slimme AR brillen. Leerlingen ervaren de impact op hun eigen leven en beantwoorden prikkelende vragen. Je kunt de game hier spelen.
We zoeken hiervoor mensen die conceptueel sterk zijn, creatief en ook de technische vaardigheden willen opdoen om zelf hun ideeën te ontwikkelen. CMD, Interactietechologie of Media Technology zijn interessante studierichtingen.
VR & AR leerervaringen
We vinden het interessant om aan opdrachten te werken waar je met 3D/VR/AR unieke leerervaringen maakt. Stagiairs werken mee aan het concept, de code voor alle interactiviteit en het 3D artwork.
In 2022 en 2023 werkten stagiairs aan deze Limescoop waarmee het Romeinse fort Brittenburg tot leven komt. We werken hoofdzakelijk met Unity3D.
Marketing, communicatie & sociale media (tekst, video, grafisch, web)
Vanaf september bieden we ook plaats voor een commercieel georiënteerde stagiair, bijvoorbeeld van Creative Business of Communicatie. Als stagiair werk je aan promotiemateriaal, denk bijvoorbeeld aan portretten van onze techdocenten, of leuke video’s over hoe een DigiDag eruit ziet en wat de AI Photobooth allemaal kan.
Daarnaast help je mee het professionaliseren van onze online marketing, door dit beter meetbaar te maken en mee te werken aan onze strategie.
Wat vragen we?
- Studie op minimaal hbo-niveau
- Creatieve inbreng
- Zelfstandige werkhouding
- Interesse in technologie en onderwijs
Wat bieden we?
- Een uitdagende opdracht bij een innovatieve, groeiende organisatie
- Een (bruto & voltijd) stagevergoeding van €285 per maand
- Een werkplek bij ons kantoor in innovatiecentrum PLNT Leiden (hybride thuis-kantoor)
- Doorgroeimogelijkheden: veel stagiair(e)s blijven bij ons werken
- Zoveel VR ervaringen als je aan kunt!
Een aantal voorbeelden van eerdere stagetrajecten:
- Elijah (informatica) werkt aan het eerste prototype voor het NOLAI project Woordenschat in Beeld
- Sabrina en Merel zijn studentes CMD en werken aan Artificial Intelligence experimenten en de escape room ‘Ontsnap uit het AI museum’
- Guido studeert Interactietechnologie en werkt aan de 3D wereld en alle interactie van de Limescoop.
- Michelle studeert Informatica en werkt aan een systeem om data vanuit onze speculatieve games te verzamelen en visualiseren.
- Stijn studeert CMD en werkte aan de 3D art, level design en interactiviteit van AR(e) you Ready?
- Nino studeert Communicatie & Multimedia Design en werkte bij ons aan een online cursus over CoSpaces Edu.
- Maaike studeert Onderwijswetenschappen en heeft geholpen bij het verbeteren van de digitale leeromgeving van de VR Learning HUB
- Marleen deed de master MSc Digital Media in Human Development en werkte tijdens haar stage oa aan lesmateriaal voor leerlingen over programmeren met de micro:bit.
- Robert werkte aan een marketingstrategie voor onze internationale activiteiten.
- Kevin studeerde Interactietechnologie en maakte als afstudeerproject onze app in Unity3D.
- Sylvia studeert Visual Information/Communication Design en werkt aan de vormgeving van ons internationale leerplatform de Virtual Reality Learning HUB.
Interesse?
Vul het formulier in om direct te solliciteren:
Heb je nog vragen? Neem vooral contact op met Robin.