We explore Virtual & Augmented Reality for learning and solving problems
Onderzoek & ontwikkelwerk
Op deze pagina vind je een selectie van onderzoek en ontwikkelwerk waaraan wij de afgelopen jaren hebben gewerkt.
Onderzoeksprogramma's
Onderzoek is een essentieel onderdeel van onze organisatie sinds Robin het VR Learning Lab oprichtte in 2016. Ons onderzoek bouwt voort op het promotieonderzoek dat hij aan de Universiteit Leiden deed. Wij richten ons op de volgende onderzoeksprogramma’s:
AI in de fysieke en virtuele wereld
Onze toekomst met Augmented Reality
Leren met Virtual & Augmented Reality
Effecten van digitale technologie op schoolcurricula
We combineren theoretisch, artistiek en toegepast onderzoek, wat nauw aansluit bij ons ontwikkelwerk.
Getalenteerde studenten spelen een essentiële rol in onze R&D. Jaarlijks ontvangen we zes stagiairs. Daarnaast hebben we honderden studenten begeleid in kleinere projecten en in de Honours Class die Robin doceert jaarlijks aan de Universiteit Leiden.
Een aantal projecten
Interactief pop-up museum
Future Arcade
Wij maken interactieve installaties, games en leerervaringen die aanzetten tot nadenken over de toekomst van de digitale wereld en jouw rol daarin. Onze beste ervaringen vormen samen de Future Arcade, waarmee we elke ruimte kunnen transformeren tot een sfeervol interactief museum voor jouw conferentie of workshop!
Sinds de zomer van 2023 hebben we met onze AI Photobooth al veel evenementen bezocht.
Het doel van deze installatie is mensen in een ontspannen, sociale setting de mogelijkheden van AI te laten ervaren. Bezoekers maken een foto en zijn verrast door het resultaat. Dit leidt tot gesprekken over de invloed van AI op ons leven.
Eerdere klanten zijn onder meer: KRO-NCRV, Groep M, Nacht van Ontdekkingen, Beeld & Geluid, AKD, Adchieve en het TU Delft Science Centre.
Na het succes van de AI Photobooth transformeren we onze installatie naar een stevige, stabiele vorm die zelfstandig kan draaien met een volledig op maat gemaakte en brandable gebruikerservaring.
Ideaal voor musea, grote festivals of andere plekken die mensen een unieke, futuristische ervaring willen bezorgen.
VR ervaring in de openbare ruimte
Fort Brittenburg - Limescoop
De Limescoop (/liməˈskoːp/) is een virtual reality verrekijker die het Romeinse fort Brittenburg visualiseert.
Deze virtuele verrekijker is ontwikkeld in opdracht van de werkgroep Romeinen Katwijk door VR Learning Lab, 100%FAT en Xinas met adviezen van archeoloog en publicist Tom Buijtendorp.
Wij zijn partner van het consortium ‘Nationaal Onderwijslab AI’ (NOLAI). In samenwerking met scholen en onderzoekers ontwikkelen we een educatief spel voor kinderen van 5-6 jaar die extra aandacht nodig hebben bij het ontwikkelen van hun woordenschat.
Het doel is om woorden in een rijke ervaringscontext te plaatsen door middel van een VR-ervaring. En door AI te gebruiken voor spraakherkenning en natuurlijke dialoog willen we een omgeving creëren waarin leerlingen hun spraak kunnen oefenen terwijl ze kleine spelletjes spelen in betekenisvolle omgevingen.
Voor dit project werken we nauw samen met Flores-scholen en de Radboud Universiteit. Hier lees je meer over deze samenwerking en de overwegingen om met VR voor deze leeftijdsgroep te gaan werken.
In dit speculatieve spel dagen we leerlingen uit om na te denken over een toekomst waarin we de hele dag een Augmented Reality-bril dragen.
Zou je willen dat de slimme bril gezonde keuzes voorstelt?Moeten we nog vreemde talen leren als de bril live kan vertalen? Mag je AR-evenementen organiseren in de openbare ruimte?
Dit spel was onderdeel van MediaMasters en werd >500.000 keer gespeeld op CoSpaces Edu, het game-ontwikkelplatform dat we ook gebruiken voor onze programmeerworkshops.
We hebben de resultaten van meer dan 5000 leerlingen geanalyseerd. Hier lees je meer over dit onderzoek en hier kun je de Nederlandstalige versie van het spel spelen.
Nu generatieve AI de wereld overspoelt met een oneindige hoeveelheid ‘kunstwerken’, besloten we dat dit vraagt om een oneindige galerij om de kunstwerken tentoon te stellen.
Dit conceptuele werk hebben wij begin 2023 gebouwd en is nu als installatie te huur.
We werken aan een nieuwe installatie waarbij het lijkt alsof je in een spiegel naar jezelf kijkt.
Maar dan ben je ineens ergens anders? En wat is er met je vrienden gebeurd? Dit is een nieuw project op het snijvlak van live AI-transformatie om bezoekers van evenementen te verrassen en verwonderen.
AR transformatie
Stagiair Aielynn werkt aan een Augmented Reality-spel waarbij het doel is accessoires te vangen om een personage te worden.
Gemaakt voor musea die hun bezoekers in de schoenen van een ander willen laten stappen.
Contact
Heb je een idee voor een VR/AR/AI-project en zoek je de juiste mensen om je plannen te realiseren?
Werk je aan een subsidieaanvraag en wil je graag een samenwerkingspartner?
We experimenteren al een tijdje met XR & AI met studenten. Hieronder vind je een selectie van onze oudere projecten en experimenten.
ARBieb
Een werkende Augmented Reality app waarin je recensies kunt bekijken en schrijven voor kinderboeken.
Gemaakt in 2014 voor bibliotheken.
MediaMuseum
Voor MediaMasters maakten we een museum over de geschiedenis van media: van rooksignalen, drukwerk en televisie tot sociale media en VR & AR.
VR in school
Voor dit project hebben twee van onze stagiairs een Unity-project gemaakt om uit te leggen hoe VR waardevol kan zijn als leermiddel.
Ervaar de waarde van VR in het onderwijs… in VR.
DinoZapp
Een asymmetrisch collaboratief VR-spel. De speler in VR zapt dinosaurussen naar de juiste tijdsperiode, maar heeft informatie nodig die de niet-VR-speler heeft.
Partners: VR Learning Lab, Naturalis en Universiteit Leiden
Pacman 360
Een 360-stop-motion-animatie die viraal ging en meer dan 5 miljoen keer bekeken werd.
Gemaakt met klei en een paar vrienden tijdens een vrije avond.
Anger in VR
Voor waardevol onderzoek naar effectieve strategieën voor woedebeheersing moeten deelnemers in een staat van woede verkeren. Dat was het doel van dit VR-project.
Makers: Nesse van der Meer en Pieter Rohrbach met Robin als externe begeleider.