Eind mei 2023 werden we benaderd door het NOLAI (Nationaal Onderwijslab AI). Nu alle puntjes bijna op de i’s staan, zijn we trots om aan te kondigen dat we consortiumpartner zijn van het NOLAI en het ontwikkelwerk op ons nemen voor één van de 7 pilotprojecten ‘Woordenschat vergroten door rijke context’. Van de website van het NOLAI:
Woordenschat vergroten door rijke context
#po #kansengelijkheid
Met scholen van Flores onderzoeken we of virtual reality helpt om de woordenschat van kleuters met een onderwijsachterstand te vergroten. VR laat de kleuters op school actief nieuwe contexten beleven, zoals bijvoorbeeld bergen of duinen. Wat vraagt dit van leerlingen en hoe draagt dit bij aan de ontwikkeling van de woordenschat?
Samen met wetenschappers van iXperium en Radboud Universiteit.
Virtual Reality voor kleuters?
Taalachterstanden zijn het beste te voorkomen op jonge leeftijd, vandaar de keuze vanuit de scholengroep om te concentreren op kinderen van 5-6 jaar. Daarbij zien ze veel potentie in het gebruiken van Virtual Reality, juist om rijke context te creëren zodat taal meer betekenis kan krijgen. Begrijpelijke punten, maar ook best spannend om met VR-brillen te werken met zo’n jonge doelgroep!
Alle partners zijn zich erg bewust van de risico’s die Virtual Reality met zich meebrengt. Maar tegelijkertijd kan de winst van dit project voor kansengelijkheid dusdanig groot zijn, dat we het waard vinden om te onderzoeken of we deze technologie op een verantwoorde manier kunnen inzetten.
Daarnaast zien wij ook potentie in immersive rooms in de klas. We experimenteren met zulke setups voor gebruik in het onderwijs, hierboven zie je een video van ons allereerste experiment.
Maar voor dit project richten we ons eerst op een applicatie met VR-brillen, omdat het effect hiervan vermoedelijk groter is en beter schaalbaar.
Leren met Artificial Intelligence
AI speelt een belangrijke rol in dit project en wordt op verschillende manieren ingezet in de software. De meest spannende vorm vinden we het mogelijk maken van conversatie tussen het kind en de ‘AI tutor’. In een rijke context onder deskundige begeleiding met taal bezig zijn, is enorm waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat een leerkracht diens aandacht over dertig leerlingen moet verdelen, is deze leertijd echter altijd beperkt.
Spraakherkenning voor kinderen met een taalachterstand, in een druk klaslokaal, is echter een enorme technische uitdaging. We gaan in dit project onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en of we dit op slimme manier bruikbaar kunnen krijgen voor onze doelstellingen.
Wij hebben zin in dit driejarige project!
Uitgelichte afbeelding: ‘ai generated beach world with sand castle and bucket and shovel water paint style’ door Bing.