We explore Virtual & Augmented Reality for learning and solving problems
Wij zetten ons elke dag in om jongeren op te leiden tot de makers van de toekomst.
Onze techdocenten verzorgen workshops, lessenseries, inspiratie in de Future Parade en volledige keuzevakken.
In onze trainingen voor docenten helpen we scholen die technologie-onderwijs duurzaam willen integreren in hun curriculum.
Hierbij vinden we aansluiting met nationale programma’s als Sterk Techniekonderwijs (STO) en Techkwadraat. We schrijven mee in subsidieaanvragen en leggen verbindingen met ons netwerk.
Het technologie-onderwijs staat er niet goed voor in Nederland.
Digitale technologie beïnvloedt vrijwel alle aspecten van onze samenleving. We zien grote tekorten in de technologiesector. AI verandert drastisch hoe mensen werken en deels ook welke kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Tegelijkertijd lukt het lang niet overal goed om jongeren op te leiden voor deze toekomst.
De situatie is begrijpelijk, omdat we in een vicieuze cirkel zietten. Ons eigen onderwijs rond digitale vaardigheden was erg beperkt. We hebben niet met robots gewerkt, geen 3D games geprogrammeerd of AI modellen getraind.
Niet gek dat er weinig mensen doorstromen naar technische opleidingen. En het aandeel daarvan dat voor de klas komt te staan is nog kleiner.
Hierdoor zien we technologie-onderwijs dat wordt verzorgd door docenten met een achtergrond in een heel ander vak. Na een paar trainingen zijn ze dan klaar om een nieuw keuzevak te verzorgen. Wat een verschil met de kwaliteitseisen die we aan andere schoolvakken stellen!
Het Techkwadraat programma is dan ook een zeer welkome impuls het onderwijs! Bij tal van scholen hebben we de impact gezien van het Sterk Techniekonderwijs voor het beroepsgerichte vmbo.
Voor scholen biedt Techkwadraat een mooie kans om hun technologie-onderwijs structureel te verbeteren.
Het Techkwadraat programma heeft zeer korte deadlines en vraagt snelle beslissingen. We helpen scholen bij het vormen van een goede, uitvoerbare strategie.
We helpen in het formuleren van leerlijnen en schrijven mee in subsidieaanvragen.
De afgelopen 8 jaar hebben we trainingen en presentaties verzorgd voor duizenden onderwijsprofessionals.
In onze Innovatiedagen bereiden we docenten voor op prikkelend technologie-onderwijs. Deelnemers krijgen toegang tot ons lesmateriaal en werken aan eigen lesplannen.
Met onze eigen pool van techdocenten zijn we steeds meer onderwijs zelf gaan uitvoeren. We verzorgen losse workshops, lessenseries of volledige keuzevakken. Game design, VR, AI, robots en veel meer.
Hierdoor stellen we scholen in staat om op zeer korte termijn goed technologie-onderwijs aan te bieden.
Door ons onderwijs te combineren met training, zorgen we voor een duurzaam onderwijsaanbod door eigen docenten van de school.
De afgelopen jaren hebben we scholen op allerlei wijzen mogen helpen met het Sterk Techniekonderwijs.
Van last-minute advies voor het aanschaffen van geschikte techniek tot trainingen voor het gehele docententeam.
De landelijke stichting die het Sterk Techniekonderwijs programma coördineert zag in het land veel scholen die meer met Virtual Reality wilde doen.
Robin adviseerde de werkgroep rond de mogelijke ontwikkeling van een platform voor XR leerervaringen.
In een samenkomst van docenten rond Open Leermiddelen presenteerde Robin een visie om te bewegen naar een volwassen inzet van Virtual Reality in het onderwijs.
Het Perron in Veenendaal organiseerde een STO-dag voor alle collega’s.
Het VR Learning Lab verzorgde workshops over VR in het onderwijs, Ontwerpen met AI, virtuele tours en VR Escape rooms programmeren.
Onze workshops zijn onderdeel van onze doorlopende leerlijn, waarin we kerndoelen van SLO volgen en vaak nog wat meer doen.
We combineren digitale vaardigheden, nieuwe media en technologie met menselijke aspecten en maatschappelijke thema’s. We prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen en studenten en we bieden ruimte voor creatieve invulling en experimenteren.
Onze lessen zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en verbeterd.
Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en stimuleren we leerlingen zich verder te ontwikkelen.
We bieden verschillende kant-en-klare workshops aan. Door aanpassingen aan de opdracht kunnen we deze geschikt maken voor verschillende onderwijsniveaus. Onze techdocenten hebben ervaring met vmbo-k tot technasium.
Tijdens elke workshop staat een specifieke digitale technologie centraal, waarbij verschillende vaardigheden aan bod komen.
Ontwerp je eigen escape room in CoSpaces Edu. Je kiest een thema en bedenkt uitdagende puzzels. Met toegankelijke codeblokken leren we je hoe je die puzzels programmeert.
Aan het einde van de workshop heeft iedereen een werkende escape room die je kunt spelen met één van onze Virtual Reality brillen!
Tijdens deze workshop werken we samen aan een slimme stad, met stoplichten die met elkaar communiceren en slagbomen die reageren op langsrijdende robots.
Met verschillende verkeersmodules maken we met de hele klas een slimme stad.
AI heeft nieuwe tools opgeleverd voor het genereren van tekst, afbeeldingen, video’s, 3D-objecten en virtuele werelden.
Leerlingen leren werken met een aantal krachtige tools en benutten de kansen die dit geeft.
Ze leren meer over de achtergrond van AI, de invloed op de samenleving en hoe we er verantwoordelijk mee om gaan.
Hoe maak ik een goed level? Welke game mechanic is essentieel voor de game? De leerlingen leren 3D-games bedenken, bouwen en programmeren in CoSpaces Edu. Ze maken eerst een paar korte games om te oefenen en breiden één van deze games uit tot een eigen eindproject.
Ze kunnen ook eigen karakters en items ontwerpen in Tinkercad of een educatieve serious game maken. Gedurende het vak kunnen de leerlingen hun game spelen in Virtual Reality.
Hoe programmeer je een dweilrobot? Hoe wordt robotica toegepast in verschillende sectoren? Hoe bouw je een slimme en duurzame stad? En kun je kunst maken met een robot?
Bij het keuzevak Robotica ga je onder andere aan de slag met deze vragen.
De inhoud van het vak sluit aan bij het examenprogramma Robotica opgesteld door SPV.
Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.
Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek, pedagogiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.
Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.
Adjunct-directeur
Basisschool in Venray
De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.
Juf
Basisschool in Zoetermeer
De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.
Meester
Basisschool in Zoetermeer
Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!
Ed Ilgen, directeur
OBS De Achtsprong, Woerden
De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!
Juf
Basisschool in Zoetermeer
Sinds de oprichting van het VR Learning Lab rond 2016 hebben we trainingen & presentaties verzorgd voor duizenden onderwijsprofessionals.
In onze trainingen helpen we scholen en leerkrachten met twee wisselwerkingen tussen digitale technologie en het onderwijs
ICT als leermiddel
Hoe kunnen we VR, AR & AI inzetten om ons onderwijs te verrijken?
ICT als leerdoel
Leerlingen voorbereiden op de toekomst door prikkelende ontwerpuitdagingen met nieuwe digitale technologie
In samenwerking met Bijscholingvmbo bieden we bootcamps & Innovatiedagen waar we veel van onze expertise bundelen.
Docenten uit po & vo leren hoe ze leerlingen kunnen uitdagen om Augmented Reality tours te maken of samen een VR Escape room te bouwen.
Leer robots in een slimme stad programmeren of leer hoe studenten goed AI kunnen inzetten bij hun ontwerp.
Met de Future Parade brengen we de nieuwste technologie naar scholen.
Verwonder je over AI met de Magic Mirror en de AI Photobooth. Experimenteer met VR & AR
Jongeren denken na over de toekomst van de digitale wereld in onze speculatieve game AR(e) you Ready?
Het voornaamste doel van de Future Parade is om leerlingen te enthousiasmeren over technologie. In onze workshops en lessenseries zoeken we vervolgens verdieping.
We transformeren een lokaal of workshopruimte in een sfeervol interactief museum voor jullie projectweek of festival!
Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie, ontstaan uit het PhD-onderzoek van Robin de Lange aan de Universiteit Leiden. Dit onderzoek ging over Virtual Reality, inmiddels is onze expertise sterk verbreed.
We doen fundamenteel onderzoek en toegepast ontwikkelwerk, rond onderwijs en digitale technologie als VR, AR & AI
Met onze techdocenten vertalen we deze expertise naar onderwijs waar leerlingen leren om de digitale makers van de toekomst te worden. Doordat we zelf onderwijs uitvoeren weten we wat werkt in de praktijk.
Leerlingen maken kennis met nieuwe technologieën en ontdekken dat ze een actieve rol kunnen vervullen in de vormgeving van hun toekomst.
Met ons kernteam zetten we ons dageljiks in om zoveel mogelijk jongeren digitaal vaardig te maken.
Alledrie volgden we de MSc. Media Technology met een mix van achtergronden in Natuurkunde, Taalwetenschap, Filosofie, AI en Literatuurwetenschap.
• Simone Lammertink verzorgt samen met werkstudenten alle organisatie voor ons onderwijs voor het po & vo.
• Nadine Roos is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van al ons lesmateriaal, ondersteund door verschillende techdocenten
• Robin de Lange leidt ons onderwijs voor mbo, hogescholen, universiteiten en professionals. Hij is directeur van het VR Learning Lab en doceert aan Universiteit Leiden.
Zijn jullie bezig met een Techkwadraat aanvraag? Of werken jullie op een andere manier aan jullie technologie-onderwijs?
Robin vindt het altijd interessant om kennis te maken en jullie uitdagingen te bespreken.
Neem dus vooral eens vrijblijvend contact op.
Virtual Reality Learning Lab
PLNT Leiden
Langegracht 70
2312NV Leiden
 
Bel ons: +31 (0) 85 060 8755
Stuur een bericht via WhatsApp:
Volg Robin op Twitter:
@robindelange
Volg ons op LinkedIn:
VR Learning Lab