Fundamenteel onderzoek in Artificial Intelligence heeft een vloedgolf veroorzaakt van nieuwe AI tools om tekst te schrijven, afbeeldingen te maken en muziek en video’s te genereren binnen een fractie van de tijd die dat normaal kost. En software om ook 3D objecten en (delen van) virtuele werelden te genereren zijn onderweg. Bij vlagen voelt dit vervreemdend, maar ook wel heel erg spannend!
De komst van deze nieuwe golf van AI-tools heeft ingrijpende gevolgen voor hoe we als samenleving productief zijn, hoe onze digitale wereld eruit zal zien en hoe we ons onderwijs inrichten. Samen geeft dit voor ons voldoende reden om Artificial Intelligence op te nemen in onze strategie. We zijn een onderzoeklijn gestart, bieden workshops voor docenten aan en werken aan de eerste AI-lessen voor leerlingen.
Achtergrond
Menselijke productiviteit vergroten
In zijn colleges plaatst Robin vaak AI tegenover minder bekende ideeën rond ‘Augmenting Human Intellect‘, waar studenten ook werk van Doug Engelbart lezen. Hier ligt de nadruk veel meer op hoe mensen met computers problemen oplossen en minder op autonome software. Hoe AI-tools nu worden ingezet ligt deels ook in lijn met deze ideeën. Tech analist Benedict Evans omschreef het mooi: “AI is like giving every company an infinite number of interns“.
Gaat AI jouw werk overnemen? Waarschijnlijk niet zo direct. Maar mogelijk zijn er wel minder mensen nodig voor hetzelfde werk, doordat professionals leren effectief AI-tools in te zetten om hun productiviteit te vergroten. Uiteindelijk is het misschien niet zozeer een competitie tussen mens en computer, maar tussen mensen + de tools die ze gebruiken. Of, zoals de Amerikaanse informaticus Licklider het in 1960 noemde, de ‘man-computer symbiosis’
Dit geldt voor tekstschrijvers en beleidsmakers die ChatGPT vragen om een opzet ergens voor te maken of om tegenargumenten te bedenken. Maar ook voor ontwerpers die AI gebruiken om inspiratie op te doen, om onderdelen van hun grafisch werk te genereren of om video’s maken vanuit tekst en een enkele afbeelding.
De toekomst van de digitale wereld
Duidelijk is dat Kunstmatige Intelligentie grote gevolgen gaat hebben op hoe onze digitale wereld eruit gaat zien.
Door de toename in productiviteit zullen de prijzen voor creatief werk sterk dalen. Eerder bracht de komst van het web een aanzienlijke verlaging van de kosten van publicatie, wat leidde tot een gigantische toename van informatie. Het valt te verwachten dat de nieuwe AI-tools leiden tot een vergelijkbare toename, met bijv. automatisch geschreven blogs, gegenereerde uitlegvideo’s, volledig geanimeerde fan fiction en uiteindelijk ook door AI gegenereerde gamewerelden.
Onderdeel van de missie van het VR Learning Lab is dat we de digitale makers van de toekomst opleiden. Onze techdocenten leren jongeren programmeren, games ontwerpen, video’s bewerken en verstandig met het internet omgaan. In een korte tijd is duidelijk geworden dat AI-tools een belangrijke bron zijn geworden in de ontwikkeling van de digitale wereld. Het is belangrijk dat leerlingen en studenten hier op verstandige wijze in worden geïntroduceerd en dat ze alle kansen krijgen om dit gereedschap goed in te zetten.
AI voor onderwijs
De meeste aandacht voor AI in het onderwijs gaat momenteel naar ChatGPT en andere language models. Begrijpelijk, aangezien vrijwel alle docenten hiermee te maken hebben. Voor elk take-home tentamen en werkstuk dat leerlingen moeten maken kunnen ze OpenAI inzetten, wat een groot deel van het toetsmodel van onderwijsinstellingen in de problemen brengt.
Bekijk hier een sollicitatiebrief gegenereerd door een techdocent tijdens een teamdag. Een beetje vreemde opbouw, maar dit was zeker door de eerste selectie gekomen.
Wij zullen de nadruk meer leggen op AI voor creatief werk, voor opleidingen die toekomstige ontwerpers opleiden. Welke tools moeten zij kennen? Hoe geef je goed onderwijs met die tools? En hoe beoordeel je werk waarbij de student AI-tools heeft gebruikt in het proces?
Dit maakonderwijs is voor scholen ook een goede plek voor innovatie. Samen met studenten verken je de mogelijkheden van nieuwe technologie en breng je dit de school in. Dit creëert kansen om andere docenten mee te nemen in deze ontwikkelingen en mee te bewegen in een veranderend technologisch landschap.
Wat gaan we doen?
We zien genoeg reden om onze aandacht te verbreden en AI mee te nemen in ons werk. Maar wat gaan we dan precies doen? Hieronder zetten we het op een rij.
Ontwerponderzoek
Samen met stagiairs en studenten experimenteren we met tientallen AI-tools. We bedenken interessante content die we ermee kunnen maken en combineren het met andere software. We maken korte video’s en volledige escape rooms en VR ervaringen.
We delen onze experimenten via verschillende kanalen en vaak ook hoe we ze gemaakt hebben. Op TikTok, Instagram, Facebook en YouTube delen we veel. De beste experimenten delen we ook via LinkedIn, onze blog en de nieuwsbrief.
BOOTCAMP: Ontwerpen met AI
We starten een nieuwe bootcamp voor docenten van digitale maakvakken. Hiervoor werken we wamen met Bijscholingvmbo, waardoor de training tot 50% gesubsidieerd kan worden gevolgd.
Op maandag 15 mei 2023 is de eerste bootcamp al!
AI workshops voor studenten en leerlingen
Op 16 maart 2023 verzorgen we een eerste workshop voor studenten via PLNT Skills. Techdocent Marijn gebruikt hun opleiding Cognitieve Kunstmatige Intelligentie om waardevol lesmateriaal te ontwikkelen. Binnenkort gaan we de eerste workshops voor het po & vo aanbieden.
Audiovisuele performance
Robin, Stijn en stagiairs Merel en Sabrina werken aan een interactieve audiovisuele performance waar AI en 3D beelden op bijzondere wijze worden gecombineerd. Het doel is om een unieke ervaring te bieden van de toekomst van onze digitale wereld. Voor studiedagen, conferenties of andere evenementen.