De coronacrisis heeft het tekort aan stageplekken voor mbo’ers doen groeien. Dit probleem speelt met name in de zorg: er zijn ca. 4000 zorgstudenten die geen stageplek kunnen vinden. Gelukkig is een daling van het aantal tekorten ingezet. Dat komt o.a. door allerlei creatieve oplossingen, zoals de inzet van Virtual Reality en andere technologieën.
In deze blog lees je hoe wij een alternatief programma ontwikkelden voor studenten verpleegkunde & verzorging.
Tess, Robin en onze stagiaire Ikrame ontwikkelden het programma en samen met Madelon verzorgden zij de lessen. Dit programma voerden we uit bij de afdeling Zorg en Welzijn van beroepsopleider Curio. Deze organisatie vroeg ons om alternatieve, praktijkgerichte invulling te bedenken voor één van de twee stageperiodes van eerstejaarsstudenten.
We onderzochten eerst bestaande VR-simulatoren die stagesituaties kunnen nabootsen. We waren onder de indruk van de vorderingen op dit gebied, maar deze simulatoren bleken echter vooral gericht op relatief complexe medische handelingen. Terwijl de studenten juist ervaring willen opdoen in de verzorging van en omgang met patiënten in de ouderenzorg.
Het stage-alternatief dat we ontwikkelden werd ‘Empathie door media (maken)’, een programma waarin studenten kunnen werken aan hun inlevingsvermogen, communicatieve vaardigheden en digitale skills. Studenten bekijken en bediscussiëren documentaires en VR ervaringen om hun inlevingsvermogen in ouderen te vergroten. En ze maken een eigen immersieve 360-film waarin ze een lastige sociale situatie in beeld brengen waar je als verzorgende of verple(e)g(st)er mee te maken kan krijgen. Ze verplaatsen zich in anderen door een script te schrijven en te acteren. De gemaakte films keken we terug met de hele groep. Wat zou je doen als jij zo agressief zou worden aangesproken?
Daarnaast daagden we de mbo-4 studenten uit om na te denken over zorginnovatie. Hoe kan Virtual Reality als middel tegen pijnbestrijding en eenzaamheid worden ingezet? En hoe kunnen zorgrobots alleenstaande ouderen ondersteunen? Studenten onderzochten wat al bestond en bespraken samen met ons de voor- en nadelen. Ze presenteerden hoe ze deze innovatie zouden inzetten bij
We zijn het onderwijs rond zorginnovatie aan het uitbreiden tot een programma waarin studenten ook zélf een zorginnovatie maken. Ze leren hun idee visueel maken en een klein beetje programmeren. Niet omdat ze dat later in hun werk direct nodig zullen hebben, maar om ze te laten ervaren hoe de techniek in elkaar zit. Het doel is om een nieuwsgierige en kritische houding te ontwikkelen naar technologie. Zodat ze ook kunnen omgaan met alle nieuwe uitvindingen die er nog komen tijdens hun loopbaan!
We helpen graag andere opleidingen om een creatieve invulling te vinden bij een tekort aan stageplaatsen. Neem vooral eens (vrijblijvend) contact op!