Lezingen

Op zoek naar een inspirerende lezing voor een studiedag, congres of symposium?

Robin de Lange geeft keynote presentaties over Virtual Reality voor onderwijs, hoe Augmented Reality ons productiever kan maken en de toekomst van de metaverse.

In het Nederlands en het Engels, voor schoolbesturen, overheidsorganisaties, beroepsverenigingen en bedrijven.

Onze lezingen

Robin de Lange geeft regelmatig lezingen rond de volgende thema’s:

Augmented Reality en de toekomst van werk

Hoe gaat Augmented Reality jullie werkveld beïnvloeden in de komende vijf jaar? Dat is de belangrijkste vraag tijdens deze lezing.

Met Augmented Reality gaan de digitale wereld en de echte wereld steeds meer mengen met elkaar. Dit biedt ruimtelijke, intuïtieve interfaces waardoor we steeds beter kunnen samenwerken met computers. Denk bijvoorbeeld aan elektriciens die op afstand begeleid worden door experts aan de andere kant van het land en internationale sales-gesprekken die ondertiteld worden. Dit gaat ons productiever, creatiever en intelligenter maken dan ooit tevoren.

Met de geschiedenis in ons achterhoofd gaan we kijken naar de nieuwe tools die VR & AR ons (gaan) bieden. Stelt dit ons in staat om problemen op te lossen op manieren die deze jaren worden bedacht? En wat betekent dat voor jullie werkveld?

Virtual Reality in het onderwijs: waarom en hoe?

Veel mensen zijn enthousiast over de mogelijkheden van Virtual Reality als leermiddel. Bijvoorbeeld om gevaarlijke vaardigheden te oefenen en anatomie te leren in 3D.

In deze lezing laat Robin zien dat er veel meer toepassingen zijn, voor allerlei verschillende vormen van onderwijs. Én dat dit niet altijd zo kostbaar hoeft te zijn. Ook op laagdrempelige wijze kun je de beroepspraktijk in de klas halen om de lesstof minder abstract te maken.

Deze lezing is gebaseerd op het onderzoek van het VR Learning Lab en onze workshops voor professionals.

Waarom iedereen kan -en zou moeten- leren programmeren

We verzorgen programmeeronderwijs voor leerlingen op de basisschool, middelbare school en het MBO. En tijdens onze bootcamps maken docenten ook vaak voor het eerst kennis met programmeren.

Door te oefenen met programmeren en na te denken over de toepassingen hiervan, ontdek je dat je zelf een actieve rol kunnen vervullen in de bouwen van de toekomst. Je oefent in problemen oplossen en leert belangrijke vaardigheden voor je latere werk.

Tijdens deze lezing bespreken we hoe wij ons programmeeronderwijs vormgeven en waarom programmeren voor (bijna) iedereen haalbaar én nuttig is.

En we kijken naar de grootste uitdaging: hoe leren we een nieuwe generatie programmeren, terwijl de vorige dat niet heeft geleerd?

Andere lezingen: Onze toekomst met Augmented Reality; De toekomst van Human-Computer Interaction; Virtual Reality als krachtige tool voor marketing & communicatie; Nieuwe computerinterfaces.

CRKBO

Het VR Learning Lab voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten voor kort beroepsonderwijs, gecontroleerd door het CRKBO en mag hierom onderwijs vrijgesteld van BTW leveren.

Onze lezingen

Robin de Lange geeft regelmatig lezingen rond de volgende thema’s:

Augmented Reality en de toekomst van werk

Hoe gaat Augmented Reality jullie werkveld beïnvloeden in de komende vijf jaar? Dat is de belangrijkste vraag tijdens deze lezing.

Met Augmented Reality gaan de digitale wereld en de echte wereld steeds meer mengen met elkaar. Dit biedt ruimtelijke, intuïtieve interfaces waardoor we steeds beter kunnen samenwerken met computers. Denk bijvoorbeeld aan elektriciens die op afstand begeleid worden door experts aan de andere kant van het land en internationale sales-gesprekken die ondertiteld worden. Dit gaat ons productiever, creatiever en intelligenter maken dan ooit tevoren.

Met de geschiedenis in ons achterhoofd gaan we kijken naar de nieuwe tools die VR & AR ons (gaan) bieden. Stelt dit ons in staat om problemen op te lossen op manieren die deze jaren worden bedacht? En wat betekent dat voor jullie werkveld?

Virtual Reality in het onderwijs: waarom en hoe?

Veel mensen zijn enthousiast over de mogelijkheden van Virtual Reality als leermiddel. Bijvoorbeeld om gevaarlijke vaardigheden te oefenen en anatomie te leren in 3D.

In deze lezing laat Robin zien dat er veel meer toepassingen zijn, voor allerlei verschillende vormen van onderwijs. Én dat dit niet altijd zo kostbaar hoeft te zijn. Ook op laagdrempelige wijze kun je de beroepspraktijk in de klas halen om de lesstof minder abstract te maken.

Deze lezing is gebaseerd op het onderzoek van het VR Learning Lab en onze workshops voor professionals.

Waarom iedereen kan -en zou moeten- leren programmeren

We verzorgen programmeeronderwijs voor leerlingen op de basisschool, middelbare school en het MBO. En tijdens onze bootcamps maken docenten ook vaak voor het eerst kennis met programmeren.

Door te oefenen met programmeren en na te denken over de toepassingen hiervan, ontdek je dat je zelf een actieve rol kunnen vervullen in de bouwen van de toekomst

Er zijn daarnaast interessante bijkomende vaardigheden die je ontwikkeld als je leert programmeren.

Tijdens deze lezing bespreken we hoe wij ons programmeeronderwijs vormgeven en waarom programmeren voor (bijna) iedereen haalbaar én nuttig is.

Andere lezingen: Onze toekomst met Augmented Reality; De toekomst van Human-Computer Interaction; Virtual Reality als krachtige tool voor marketing & communicatie; Nieuwe computerinterfaces.

CRKBO

Het VR Learning Lab voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten voor kort beroepsonderwijs, gecontroleerd door het CRKBO en mag hierom onderwijs vrijgesteld van BTW leveren.

Over Robin

Robin de Lange (1986) is de oprichter van het Virtual Reality Learning Lab. Daarnaast doceert hij de Honours Class Our future with Augmented Reality aan de Universiteit Leiden, waarin gemotiveerde studenten met verschillende achtergronden zelf AR- of VR-prototypes ontwikkelen.

Robin heeft een MSc. in Media Technology en een bachelor in natuurkunde en filosofie met extra vakken in Artificial Intelligence. Vanaf 2014 deed hij onderzoek aan de Universiteit Leiden naar Mixed Reality voor onderwijs en productiviteit, onder begeleiding van prof. dr. Bas Haring. Hij doceerde Human-Computer Interaction bij Tilburg University. Eerdere vakken die hij verzorgde bij de Honours Academy in Leiden zijn Learning through Virtual Reality en Augmented Reality & Human-Computer Collaboration.

Robin is sinds 2008 actief als ondernemer, voornamelijk in het onderwijs. Tijdens zijn studie was hij de eigenaar van huiswerkbegeleiding- en bijlesbedrijf Bijlesstudent, dat succesvol is overgedragen (tweemaal zelfs). Robin droeg bij aan de eerste Nederlandse MOOC op Coursera. Hij ontwikkelde verschillende apps en initieerde de WaarneemApp, een platform voor >2000 huisartsen in Nederland. Hij was de initiatiefnemer en programmaleider van het Lyceo CodeLab. In 2016 richtte Robin het Virtual Reality Learning Lab op, waar sindsdien zijn focus op ligt.

Interactiviteit & demonstraties

De presentaties van Robin zijn nooit alleen maar een verhaal. Juist bij VR & AR is zélf ervaren zo belangrijk. We zoeken daarom altijd creatieve manieren om het hele publiek te activeren. Bijvoorbeeld door:

Voor wie?

We organiseren lezingen, workshops en langere onderwijs- en adviestrajecten voor allerlei onderwijsinstellingen en bedrijven. Hieronder een greep uit onze klanten:

Lezing op maat

De bovenstaande omschrijvingen vormen een basis voor de presentaties die Robin geeft. In gesprek met jullie maken we de inhoud altijd op maat, zodat het aansprekend is voor het publiek en in lijn is met jullie doelen. 

Robin behandelt casussen uit jullie werkveld en we kiezen VR/AR demonstraties die relevant zijn voor jullie organisatie.

Een aantal voorbeelden van onze lezingen op maat:

Virtual Reality spreker / Augmented Reality spreker gezocht?

In zijn lezingen deelt Robin de kennis vanuit zijn onderzoek en de ervaringen vanuit zijn rol als onderwijsvernieuwer. Met zijn achtergrond in filosofie en grote interesse in de invloed van technologie op ons denken, probeert hij zijn publiek tot nieuwe inzichten te laten komen. Zijn sessies zijn altijd op maat gemaaktinteractief en met humor.

Hij kijkt naar grote trends, maar ook wat dat betekent voor de praktijk van morgen. Interesse om meer te weten? Vul het formulier in en je ontvangt een brochure met meer informatie