Sinds 2017 is het mogelijk om een Virtual Reality en Augmented Reality keuzedeel (code K0781) te geven op het mbo. Een goede ontwikkeling, want er gebeurt een hele hoop met deze media. De kans is groot dat studenten van bijv. applicatieontwikkeling of mediavormgeving later in hun werk met AR & VR moeten kunnen werken. Goed om daar je tijdens je studie al op voor te bereiden!
Ontwerpen in Virtual Reality met studenten van Sint Lucas, vakschool voor creatief talent
In onze ervaring is werken met nieuwe technologieën ook een goede manier voor studenten om meer conceptueel uitgedaagd te worden. Ze kunnen niet zo makkelijk namaken wat al bestaat, omdat heel veel dingen nog niet gemaakt zijn. Ze worden daarom gedwongen om grondiger na te denken over de projecten die ze maken.
Maar zo’n keuzedeel VR & AR geven kan nog best een uitdaging zijn. Want googlen levert niet veel meer op dan deze curriculumbeschrijving. Een mooi document, maar nog wel weinig houvast voor docenten.
In deze blog geven we daarom 7 tips voor het geven van een Virtual Reality keuzedeel. En leggen we uit hoe we jullie hierbij verder kunnen helpen!
Tip #1: Gebruik makkelijke tools
In het onderwijs voor de creatieve industrie is het gebruikelijk om te werken met de software die ook in de industrie wordt gebruikt. In het geval van AR & VR zou dat bijvoorbeeld Unity3D of Unreal Engine zijn. Fantastische programma’s, waar je ongelofelijk mooie dingen mee kunt maken.
Maar voor veel studenten is deze software eigenlijk (nog) te ingewikkeld. Het gevaar is dan dat ze stap voor stap tutorials gaan opvolgen. Terwijl we willen dat ze creatief kunnen omgaan met de gereedschappen die ze leren.
De meest gemotiveerde studenten kunnen vaak wel met professionele software werken, maar ook dan is het goed om te beginnen met een eenvoudiger programma.
Tip #2: Focus op overkoepelende vaardigheden
Het is handig als studenten weten hoe de knoppen van specifieke software kennen. Maar bij nieuwe technologie als VR en AR is het beter om te concentreren op de overkoepelende vaardigheden.
Een goed doel is om studenten te laten oefenen in game design. Hoe ontwerp je een goede game? Hoe programmeer je de game mechanics van een escape room? Waar moet een UI in VR/AR aan voldoen?
Tip #3: CoSpaces Edu is fantastische software
Wij gebruiken CoSpaces Edu (https://cospaces.io/edu/) voor leerlingen van de basisschool. Maar we geven er ook hackathons voor softwarebedrijven mee. En onze studenten aan Universiteit Leiden maken ook vaak hun projecten met CoSpaces. De graphics zijn een stuk minder mooi dan Unity of Unreal, maar in code en interactiviteit biedt het niet veel beperkingen. En studenten hebben het snel voldoende onder de knie om hun eigen ideeën tot uitvoer te brengen.
Tip #4: Verken verschillende formats
Misschien moeten we Virtual Reality wel meer zien als een beeldscherm, dan als cinema: eigenlijk is het niet één medium. Een VR-bril kan virtuele tours tonen, volledig interactieve games en 360 video’s. Totaal verschillende ervaringen die ook op heel andere manieren worden gemaakt.
Ons advies is dan ook om studenten verschillende projecten te laten maken tijdens een keuzedeel.
Tip #5: Werk samen en specialiseer
Het keuzedeel Virtual en Augmented Reality kan voor verschillende opleidingen worden aangeboden, waaronder mediavormgeving, software developer en ICT beheerder.
Dit keuzedeel is een uitgelezen kans om studenten van verschillende opleidingen samen te laten werken. Mediavormgevers kunnen perfect de basis leren van programmeren in CoSpaces Edu. En de softwareontwikkelaars kunnen oefenen met het ontwerpen van games en user interfaces.
Zo kun je voor meerdere opleidingen een gezamenlijk programma aanbieden, wat ook een hoop werk kan schelen. Door verschillende studenten zich te laten specialiseren in verschillende aspecten van VR/AR ontwikkeling kunnen ze ook voldoen aan de leerdoelen binnen hun opleiding.
Tip #6 Een serious game maken is een goede opdracht
Onderwijs en training is een van de grootste toepassingsgebieden van VR en AR. Daarbij zijn alle studenten bekend met onderwijs en kunnen ze hier ideeën voor bedenken. Een serious game maken waar gebruikers iets van leren is dan ook een goede opdracht om VR & AR nuttig in te zetten in de samenleving
Tip #7 Neem eigen regie in de eindopdracht
Binnen het mbo wordt vaak gewerkt met echte opdrachtgevers uit de regio. Dat is een heel goede oefening voor studenten en legt connecties met organisaties in de regio.
In onze ervaring is dit met nieuwe technologie vaak echter lastiger. Het mkb krijgt ook nog niet heel veel opdrachten voor VR & AR en kent vaak niet alle mogelijkheden. Bij een onderwerp als dit komt de innovatie juist vaak uit het onderwijs zelf. Studenten hebben de tijd om te experimenteren. De kennis en vaardigheden die ze opdoen tijdens dit keuzedeel kunnen ze inzetten als ze aan de slag gaan bij de stagebedrijven.
Hoe kunnen we helpen?
Willen jullie het keuzedeel Virtual en Augmented Reality aan gaan bieden? Of jullie traject verbeteren? Gaaf! Hopelijk hebben we jullie hiermee een stapje verder geholpen.
Vanuit het VR Learning Lab kunnen we op verschillende manieren ondersteunen:
- Training en begeleiding van docenten (online & fysiek)
- Verzorgen van het onderwijs voor studenten (online & fysiek)
- Online lesmateriaal
Deze drie onderdelen kunnen we combineren tot een aanbod op maat dat past bij jullie behoefte.
Vul het interesseformulier in en we sturen meer informatie over dit aanbod en hoe je zelf gratis aan de slag kunt. En je ontvangt een link om direct een afspraak in te plannen voor een adviesgesprek.