Innovatiedag AR, VR en AI

Digitale Geletterdheid voor de toekomst

Wil je jouw leerlingen uitdagen door samen een Virtual Reality Escape Room te ontwerpen? Of een interactieve Augmented Reality tour te maken? Wil je samen robots programmeren in een slimme stad, of ontdekken hoe je kunstmatige intelligentie effectief inzet in een ontwerpuitdaging? 

In ons onderwijs werken leerlingen aan hun Digitale Geletterdheid. Ze leren programmeren, zijn kritisch op media en ontwerpen toepassingen met nieuwe technologie. 

Tijdens de Innovatiedag leer je hoe je de snel veranderende digitale wereld vertaalt naar inspirerende en duurzaam relevante lessen met nieuwe digitale technologie.

Eerstvolgende datum:

woensdag 25 september '24

Ook gepland:

woensdag 6 november '24

Programma

Plenair: toekomst ontwerpen

Hoe bereiden we leerlingen goed voor op de toekomst? Welke digitale technologieën moeten ze leren kennen? 

Met prikkelende ontwerpuitdagingen werken leerlingen aan hun digitale geletterdheid en aan leerdoelen van andere vakken.

Robin de Lange opent de Innovatiedag en plaatst de challenges van vandaag in een bredere context.

Innovatietijd

Na de plenaire opening start iedereen met een challenge naar keuze. Je kunt hier tot de lunch aan werken of halverwege wisselen van challenge

Elke challenge is gericht op een specifieke technologie. Aan die challenge kun je diverse leerdoelen, waaronder de SLO-leerdoelen Digitale geletterdheid, koppelen. Je leert met de software werken en hoe wij de tool gebruiken in ons onderwijs. 

Kijk lager op deze pagina voor beschrijvingen van de challenges.

Future Arcade & Lunch

Midi, de cateraar van PLNT, verzorgt een heerlijke lunch en snacks gedurende de dag.

Tijdens alle pauzes kun je experimenteren in onze Future Arcade:

  • Maak een verrassende foto met de AI Photobooth
  • Ervaar de AI informatie-explosie in de Infinite AI Gallery
  • Probeer VR apps op onze Meta Quests
  • Speel onze speculatieve games zoals AR(e) you Ready? en ‘Ontsnap het AI Museum’ – gemaakt in CoSpaces Edu

Innovatietijd

Ook nu kun je weer kiezen uit de challenges rond verschillende technologieën. Ga bijvoorbeeld de diepte in met de tools die je voor de lunch hebt leren kennen, of verken een andere technologie.

 

Kijk lager op deze pagina voor beschrijvingen van de challenges. 

Vertaling naar jouw onderwijs

Tijdens de challenges heb je leren werken met nieuwe technologie. Hoe vertaal je dat naar goed onderwijs?

In de afsluiting van de dag werken we toe naar interessante uitdagingen voor jouw leerlingen. En wat je nodig hebt om ze goed te kunnen begeleiden.

Na afloop ben je welkom de Future Arcade verder te ontdekken en gezellig na te praten met andere deelnemers.

Voor wie?

De Innovatiedag is geschikt voor alle leerkrachten, docenten & ICT-coördinatoren die op duurzame wijze willen werken aan de Digitale Geletterdheid van hun leerlingen en studenten. Of je nu al ervaren bent met technologie of net begint, onze Innovatiedag biedt praktische handvatten en ondersteuning om jouw lessen te verrijken.

Om met verschillende kennisniveaus en achtergronden om te gaan, hebben we een werkvorm gekozen met veel persoonlijke aandacht en mogelijkheid tot differentiatie.

We wisselen plenaire presentaties en groepsgesprekken af met innovatietijd waarin je kunt werken aan verschillende challenges. Aan de hand van ons lesmateriaal voor leerlingen leer je werken met VR, AR, AI of robots. 

Natuurlijk is niet elke challenge voor elk onderwijsniveau passend. Wij kunnen jou hierbij adviseren, maar jij kent jou eigen doelgroep het beste en weet hoeveel tijd je aan een onderwerp kunt besteden.

po | We verwelkomen leerkrachten, ict-coördinatoren directeuren en andere medewerkers.

vo | Voornamelijk geschikt voor vo-docenten MVI, T&T, O&O, Informatica, informatietechnologie, beeldende vorming en mediavormgeving.

mbo | Voornamelijk geschikt voor docenten bij de opleidingen zoals software en game development en mediavormgeving.

Challenges

Tijdens elke challenge staat een specifieke digitale technologie centraal, waarbij verschillende vaardigheden aan bod komen.

Schermopname (11)

Zoekspel / Scavenger Hunt met CoSpaces Edu

Ontdek hoe je een 3D-wereld ontwerpt in CoSpaces Edu en leer de basis van programmeren met codeblokken door een virtuele scavenger hunt (oftewel een zoekspel) te maken.

gif 3 cospaces mediamasters cropped resized

Virtueel Museum met CoSpaces Edu

Ontwerp een virtueel museum, eventueel rond een thema dat bij een ander vak aansluit. Voeg o.a. een gids toe die de bezoeker van jouw virtuele tentoonstelling meer vertelt.

escape room bootcamp2

VR Escape Room met CoSpaces Edu

Verdiep jezelf in game design door een virtuele escape room te programmeren met prikkelende puzzels voor de speler. Verbind het aan een thema uit een ander vak om meer leerdoelen te beslaan.

CoSpaces World

Complexe games met CoSpaces Edu

Leer nog beter programmeren in CoSpaces Edu. Leer hoe je gevorderde programmeerconcepten gebruikt om bijvoorbeeld achtervolgingen, timers, puntentellingen en meer te maken voor jouw game.

20211110_112003

Klassen-management in CoSpaces Edu

Krijg het werken met CoSpaces Edu in de vingers, zodat je straks makkelijk eigen klassen, opdrachten en templates klaar kunt zetten voor jouw leerlingen.

 

Schermopname (233)

3D-Modelleren met CoSpaces Edu

Werk aan je ruimtelijk inzicht en je bouwskills in CoSpaces Edu met deze razendsnelle challenges. Bouw in 30 seconden, 1 minuut of 5 minuten verschillende figuren met verschillende geometrische vormen.

3d ontwerp nuno tinkercad

3D-Karakters met Tinkercad

Tijdens deze challenge ga je een eigen game-karakter ontwerpen. Daarna maak je dit in Tinkercad. Het is mogelijk om hier ook animaties aan toe te voegen en het karakter te gebruiken in CoSpaces Edu of in jouw VR-/AR-tour.

Schermafbeelding 2024-09-10 130125

Voertuig van de Toekomst

Denk na over wat een voertuig uit de toekomst zou moeten kunnen en hoe het eruit moet zien. Daarna leer je het bouwen in Tinkercad. Het is mogelijk om dit 3D-model toe te voegen aan een eigen game-wereld in CoSpaces Edu of in jouw VR-/AR-tour.

pdp-max-SA-image-08-1920-2x

360-foto's Maken

Tijdens deze challenge behandelen we in vogelvlucht hoe verschillende 360-camera’s werken en hoe je de foto’s kunt inladen in bijvoorbeeld CoSpaces of Thinglink.

burcht

Virtuele tours Ontwerpen

Gebruik jouw of onze foto’s, laad ze in CoSpaces Edu of Thinglink en voeg extra informatie toe, in de vorm van tekst, 3D-modellen, video’s, foto’s en vragen. Koppel de foto’s aan elkaar om er een echte tour van te maken.

Microbit_cuore

Maak Kennis met de Micro:bit

Transformeer de micro:bit tot apparaten, zoals een energiezuinige stappenteller en maak gebruik van de ingebouwde sensoren.

20210716_122243

Schakelingen met de Micro:bit

Gebruik geleidende materialen om jouw micro:bit toe te passen in een eigen muziekinstrument, alarmsysteem of reactiespel.

PLNT0541-scaled

Robots in een Slimme Stad

Tijdens deze challenge werken we samen aan een slimme stad, met stoplichten die met elkaar communiceren en slagbomen die reageren op langsrijdende robots.

microbit foto

Remote Control Robotauto

Programmeer deze (relatief simpele) praktische robotauto voor een fictieve opdrachtgever die een surveillancerobot nodig heeft. Leuke bonus: racen met de robots in een eigen parcours.
IMG-20210722-WA0002 (2)

Tekenen met een Robot

Laat de robotauto met code specifieke vormen tekenen of juist reageren op jouw bewegingen. Wie is de kunstenaar wanneer je samenwerkt met een robot? 

maxresdefault

Augmented Reality Tour met Wintor

Tijdens deze challenge maak je een interactieve Augmented Reality tour met Wintor, leuk voor (bijv.) het technieklokaal of om de wijk te leren kennen.

Golden_ratio_logo_design_technique

Ontwerp een Merk met AI

Gebruik verschillende AI-tools om een eigen merk te bedenken en een huisstijl te ontwerpen, passend bij jouw doelgroep.

workshop bootcamp

Maak Lesmateriaal met AI

Laat een AI-chatbot naar keuze je assisteren bij het omvormen van jouw lesstof naar inspirerende lessen met verschillende werkvormen.. 
plaatje

Maak je Eigen Nepnieuws met AI

Sta stil bij wat nepnieuws (on)geloofwaardig maakt en creëer zelf een fake nieuwsbericht. Met AI maak of bewerk je een foto voor bij jouw artikel.

ai stripboek

AI Strip- of Prentenboek

Bedenk samen met AI een verhaal voor een strip- of prentenboek en maak er illustraties bij met AI-tools.

PLNT0505

Muziek met AI

Schrijf een eigen nummer of maak achtergrondmuziek (bijv. voor jouw game!) in samenwerking met AI.

*Deze prijzen zijn de gesubsidieerde tarieven die mogelijk worden gemaakt door bijscholingvmbo. Deze tarieven zijn alleen mogelijk voor docenten uit het vmbo. Voor overige deelnemers geldt een tarief van €300.

Praktische informatie

Locatie

Virtual Reality Learning Lab
PLNT, Langegracht 70 in Leiden

PLNT is het centrum voor innovatie en ondernemerschap in Leiden en ook het huis van VR Learning Lab. Voor de Innovatiedag VR, AR & AI hebben we fijne ruimtes gereserveerd in het pand.

Data & tijden van aankomende Innovatiedagen VR, AR & AI:
Woensdag 25 september 2024 | 09:30 - 16:00

Prijs

De kosten voor deelname aan een Innovatiedag bedragen € 375,- per persoon. Dit onderwijs is vrijgesteld van BTW (CRKBO).

Korting: Bijscholingvmbo.nl biedt deze cursus aan voor € 190,- voor beroepsgerichte docenten vmbo en VSO. Voor deze prijs dient ingeschreven te worden via Bijscholingvmbo.nl.

Catering

Café Midi verzorgt de catering met koffie, thee, water en een heerlijke lunch.

Iets voor jou?

Je kunt je direct inschrijven voor een Innovatiedag.

Nog niet inschrijven maar wél op de hoogte blijven van deze en volgende Innovatiedagen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief (ca. 10x per jaar).

Workshops

Tijdens elke workshop staat een specifieke digitale technologie centraal, waarbij verschillende vaardigheden aan bod komen.

cospaces-AI-skybox

Ontwerpen met Artificial Intelligence (AI)

AI heeft nieuwe tools opgeleverd voor het genereren van tekst, afbeeldingen, video’s, 3D-objecten en virtuele werelden. Dit biedt kansen voor ontwerpers, maar kan ook bedreigend zijn voor degenen die deze AI-tools niet beheersen. Tijdens deze workshop ontdek je waardevolle AI-tools voor het creëren van media.

We bespreken de technologie achter AI en de toekomst ervan. Samen formuleren we antwoorden op vragen over het gebruik van deze tools als ontwerper, hoe je er  onderwijs mee kunt geven en hoe je leerlingen goed voorbereidt op de toekomst van AI.

Deze workshop is vnl. geschikt voor onderwijsprofessionals uit het vo & mbo.

maxresdefault

Augmented Reality tours voor school en opdrachtgever

Augmented Reality (AR) voegt een extra laag toe aan de echte wereld en is handig voor extra uitleg in een technieklokaal of om een gave tour van de school te maken. 

Tijdens deze workshop experimenteer je zélf met het maken van een interactieve AR tour met behulp van de software van Wintor

Een onderwijslicentie voor Wintor is redelijk geprijsd, maar niet inbegrepen. Gedurende de Innovatatiedag kun je onze licentie gebruiken.

Deze workshop is vnl. geschikt voor onderwijsprofessionals uit het vo & mbo.

burcht

360-foto's en virtuele tours

Tijdens deze workshop behandelen we in vogelvlucht hoe 360 camera’s werken en hoe je virtuele tours kunt maken. 

Leer zelf 360-foto’s maken, verbind de foto’s met elkaar en verrijk ze met video’s, quiz-vragen, 3D modellen en informatie-hotspots.

Leerlingen kunnen met de 360-tours maken voor bedrijven in de regio. Zo leren ze werken voor een opdrachtgever en maken ze een product waar de organisatie ook echt wat aan heeft. De virtuele tours zijn ook interessant voor de loopbaanoriëntatie.

Deze workshop is vnl. geschikt voor onderwijsprofessionals uit het vo & mbo.

microbit foto

Robots in een slimme stad

Tijdens deze workshop werken we samen aan een slimme stad, met stoplichten die met elkaar communiceren en slagbomen die reageren op langsrijdende robots.

De training is zowel geschikt voor deelnemers uit het po, vo & mbo die nog geen ervaring hebben met de micro:bit als leerkrachten die hier al volop mee werken. We bieden verschillende projecten waar je met onze ondersteuning aan kunt werken. 

Je leert steeds complexere projecten maken met de micro:bit, waarbij het doel is de achterliggende code ook écht te begrijpen. Je koppelt de micro:bit aan de Kitronik-robots en leert code waarmee ze slim gedrag vertonen. Ook gebruik je verschillende verkeersmodules om ze te combineren tot een slimme stad.

escape room bootcamp2

VR Escape Room bouwen in CoSpaces Edu

Tijdens deze workshop maak je een escape room met CoSpaces Edu, een game engine voor het onderwijs die in je browser draait. Bij het VR Learning Lab zijn we hier fan van, omdat het erg laagdrempelig is, maar ook veel mogelijkheden kent.  Je maakt een gamewereld en programmeert puzzels.

We bespreken hoe je dit escape room project koppelt aan andere vakken of het werkveld. Ook komen klassenmanagement en didactische overwegingen aan bod. Programmeerervaring is niet nodig voor het volgen van deze workshop. 

Met deze workshop leer je materialen maken voor jouw leerlingen in het po, vo of mbo.  
Screenshot (164)

Complexe games & eigen 3D modellen in CoSpaces Edu

Heb je een programmeerervaring óf heb je eerder gewerkt met CoSpaces Edu óf volg je ‘s ochtends de workshop VR Escape Room bouwen in CoSpaces Edu? Dan ben je welkom bij deze workshop, waarin we de diepte ingaan met CoSpaces Edu. Je leert waar je extra 3D-modellen vandaan kunt halen en hoe je ze zelf kunt maken: handig als je een game of interactieve ervaring bouwt rond een specifiek thema. 

Ook gaan we complexere spellen maken, waar je nieuwe programmeerconcepten voor nodig hebt, bijvoorbeeld loops en  variabelen. 

Geschikt voor onderwijsprofessionals in het po, vo & mbo.

*Deze prijzen zijn de gesubsidieerde tarieven die mogelijk worden gemaakt door bijscholingvmbo. Deze tarieven zijn alleen mogelijk voor docenten uit het vmbo. Voor overige deelnemers geldt een tarief van €300.

Achtergrond

Ontwikkelingen in de digitale wereld hebben impact op vrijwel elk onderdeel van onze samenleving.

Kunnen we Augmented Reality ter ondersteuning gebruiken op de werkvloer? Hoe gebruikt de overheid slimme sensoren? Zouden we personeel kunnen trainen met Virtual Reality? Wat voor impact hebben robots op de arbeidsmarkt van morgen?

Wij zetten ons in om jongeren de digitale vaardigheden voor de toekomst te leren. Tijdens onze DigiDagen en techlessen verzorgen onze eigen techdocenten dit onderwijs. Tijdens deze Innovatiedag delen we onze kennis en ervaring.

Door wie?

De challenges worden begeleid door Robin de Lange, Nadine Roos en collega’s van het Virtual Reality Learning Lab.

Robin is oprichter van het Virtual Reality Learning Lab en verschillende andere (digitale) initiatieven. Hij geeft college voor Universiteit Leiden en Inholland Hogeschool en geeft per jaar training aan honderden professionals.

Onze trainingen zijn gebaseerd op:

Het VR Learning Lab voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten voor kort beroepsonderwijs, gecontroleerd door het CRKBO en mag hierom onderwijs vrijgesteld van BTW leveren.

Inhouse Innovatiedag?

Willen jullie met het hele team aan de slag om leerlingen te laten werken met nieuwe technologie binnen Digitale Geletterdheid?

We kunnen delen van deze Innovatiedag ook op maat aanbieden voor jullie scholengroep of onderwijsinstelling. Zo kunnen we een aantal challenges combineren tot een workshops voor een studiedag.

Of misschien willen jullie met de AI Photobooth collega’s enthousiasmeren?

Onze klanten komen onder andere van de volgende organisaties: