De overheid stelt een behoorlijke hoeveelheid geld beschikbaar om vertragingen weg te werken die zijn ontstaan door de coronacrisis. Hoewel we natuurlijk liever vaste budgetverhogingen zien voor het onderwijs, is deze steun enorm welkom.
Is dit nu ook de tijd om extra aandacht te vragen voor digitale vaardigheden? Kunnen wij met het VR Learning Lab hier een rol in spelen?
Ik twijfelde hier over, maar volgens mij hebben we een goede vorm bedacht waarbij de leerkracht extra tijd krijgt voor intensieve begeleiding.
Het budget van het Nationaal Programma Onderwijs komt vrij voor het begeleiden van leerlingen die vertragingen hebben opgelopen door de lockdowns en de andere veranderingen door Corona. Gelukkig is er expliciet aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van leerlingen. Want dat heeft voor veel leerlingen een flinke klap gekregen. Binnen de cognitieve ontwikkeling is aandacht voor alle kennisgebieden, maar het zwaartepunt zal waarschijnlijk liggen op taal- en rekenvaardigheden. Daar kijkt de Inspectie toch het meest kritisch naar.
En misschien is dat wel terecht. Onderzoek laat zien dat leerlingen steeds minder goed kunnen lezen. Rekenvaardigheden gaan achteruit, verontrustend. En nog belangrijker: de coronacrisis heeft enorme invloed gehad op het emotionele welzijn van leerlingen. Is die basis niet belangrijker dan leren programmeren?
Maar aan de andere kant: eigenlijk hebben we met de gehele samenleving een gigantische achterstand in digitale vaardigheden. Onze hele wereld digitaliseert, maar slechts een handvol mensen weet hoe die digitale systemen werken; de basis voor enorme ongelijkheid. En na jaren lobbywerk vallen digitale vaardigheden nog steeds in het nice-to-have lijstje voor het onderwijs. Daar zouden we eigenlijk wat mee moeten.
Ook lees ik kritiek op particuliere onderwijsbureaus. Kunnen leerkrachten niet veel beter die extra begeleiding bieden? Praten bedrijven niet vooral vanuit eigenbelang?
Terechte vragen, maar tegelijkertijd zijn er ook extra mensen nodig om aandacht te geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Voor scholen is het vaak heel lastig om dit soort piekbelasting op te vangen met vast personeel. Zzp’ers en bedrijven zijn dan toch wel weer erg handig.

Wij verzorgen technologieles, de leerkracht geeft extra begeleiding
Scholen staan voor de uitdaging hoe ze het budget in gaan zetten zodat hun leerlingen zo min mogelijk nadeel hebben van de coronacrisis. Gelukkig komt er een menukaart met richtlijnen hoe dit budget het meest effectief kan worden besteed.
Volgens mij hebben we een vorm gevonden waarin wij scholen kunnen helpen om dit doel te bereiken. En tegelijkertijd werken we ook aan de doelen van onze eigen organisatie: jongeren helpen om digitale makers te worden.
Hoe ziet dat eruit?
- Onze invaldocenten organiseren een serie DigiDagen voor verschillende groepen. Leerlingen leren apps ontwerpen, Virtual Reality games programmeren en robots uitvinden.
- De leerkracht wordt vrij geroosterd om extra aandacht te geven aan de leerlingen die het nodig hebben. Die leerlingen zijn een paar uurtjes weg en kunnen daarna weer verder met de DigiDag. Door de vorm van ons lesmateriaal is dit geen probleem.
Op die manier doen leerkrachten waar ze het allerbeste in zijn: hun eigen leerlingen de aandacht geven die ze nodig hebben. Of op een andere manier helpen die past binnen de menukaart van het programma. En wij helpen door W&T en ICT lessen te geven, wat voor veel scholen erg lastig is.
Natuurlijk is dit niet voor elke school de perfecte oplossing. Maar hopelijk wel voor sommige scholen een stukje in de puzzel.
Interesse? Vraag onze brochure met onderwijs voor leerlingen van po, vo & mbo aan, of bel ons eens op!