Op 7 februari 2024 vond onze eerste Innovatiedag plaats! 40 enthousiaste onderwijsprofessionals ontdekten een scala aan technologieën. De focus van de dag lag op het creëren van uitdagende leerervaringen waarin de leerling aan de slag gaat met de nieuwe technologie, bijvoorbeeld door de lesstof te verwerken in een virtuele escape room. Zo willen we leerlingen voorbereiden op hun toekomst! Ook waren deelnemers geïnteresseerd in hoe zij eigen leerervaringen konden ontwikkelen met ICT, bijvoorbeeld om een Augmented Reality tour te maken over veiligheid in het technieklokaal.
Robin trapte de dag af met een inspirerende plenaire sessie, waarin hij het doel van de dag belichtte en de motivatie erachter uiteenzette. Hij benadrukte de didactische principes die het onderwijs van VR Learning Lab sturen en hoe deze zich vertalen naar de uitdagingen die we leerlingen willen bieden: geen stap-voor-stap tutorials maar open opdrachten.
Gedurende de dag konden de deelnemers terecht voor educatief vermaak in onze Future Arcade, begeleid door Aielynn en Daan. Daar konden deelnemers de Infinite AI Gallery, XR ervaringen, onze MediaMasters-games over AI & AR en deAI Photobooth proberen. Vooral die laatste viel in de smaak. Deelnemers konden zelf een foto maken en een prompt geven aan de AI, die daar vervolgens een AI afbeelding mee genereerde. Dat levert vaak verrassende resultaten op.
In twee rondes verzorgden we zes workshops waarin de deelnemers o.a. eigen 3D-modellen bouwden, VR games maakten, een slimme stad programmeerden, 360- of AR-tours maakten en de mogelijkheden van AI ontdekten. In de workshop over kunstmatige intelligentie werden deelnemers verrast door de snelheid waarmee ze zelf konden ontwerpen met AI. We voerden discussie in deze workshop over de potentiële impact van AI op het toekomstige werk van leerlingen: zal het taken gemakkelijker maken door automatisering, of juist moeilijker doordat de focus verschuift naar complexere taken?
Tussendoor genoten de deelnemers van een heerlijke lunch met broodjes van Midi, waarbij er volop gelegenheid was om ervaringen uit te wisselen en tips met elkaar te delen.
De eerste Innovatiedag was een inspirerende en productieve dag. De leerkrachten en andere onderwijsprofessionals gingen naar huis met nieuwe inspiratie, lesideeën, tips en contacten.
Innovatiedag nummer 2 is ingepland!
We hebben alweer de volgende Innovatiedag in de agenda staat op 8 april. Wil je er ook bij zijn of gewoon meer weten? Je vindt alle informatie hier.
Op 28 en 29 februari zijn Nadine, Simone en Robin te vinden op de IPON!
Leuk om bij te praten bij onze stand op D38. Daarnaast zijn ook onze AI Photobooth en Infinite AI Gallery in de hal te vinden, misschien zelfs rondrijdend!
Eind mei 2023 werden we benaderd door het NOLAI (Nationaal Onderwijslab AI). Nu alle puntjes bijna op de i’s staan, zijn we trots om aan te kondigen dat we consortiumpartner zijn van het NOLAI en het ontwikkelwerk op ons nemen voor één van de 7 pilotprojecten ‘Woordenschat vergroten door rijke context’. Van de website van het NOLAI:
Woordenschat vergroten door rijke context
#po #kansengelijkheid
Met scholen van Flores onderzoeken we of virtual reality helpt om de woordenschat van kleuters met een onderwijsachterstand te vergroten. VR laat de kleuters op school actief nieuwe contexten beleven, zoals bijvoorbeeld bergen of duinen. Wat vraagt dit van leerlingen en hoe draagt dit bij aan de ontwikkeling van de woordenschat?
Taalachterstanden zijn het beste te voorkomen op jonge leeftijd, vandaar de keuze vanuit de scholengroep om te concentreren op kinderen van 5-6 jaar. Daarbij zien ze veel potentie in het gebruiken van Virtual Reality, juist om rijke context te creëren zodat taal meer betekenis kan krijgen. Begrijpelijke punten, maar ook best spannend om met VR-brillen te werken met zo’n jonge doelgroep!
Alle partners zijn zich erg bewust van de risico’s die Virtual Reality met zich meebrengt. Maar tegelijkertijd kan de winst van dit project voor kansengelijkheid dusdanig groot zijn, dat we het waard vinden om te onderzoeken of we deze technologie op een verantwoorde manier kunnen inzetten.
Daarnaast zien wij ook potentie in immersive rooms in de klas. We experimenteren met zulke setups voor gebruik in het onderwijs, hierboven zie je een video van ons allereerste experiment.
Maar voor dit project richten we ons eerst op een applicatie met VR-brillen, omdat het effect hiervan vermoedelijk groter is en beter schaalbaar.
Leren met Artificial Intelligence
AI speelt een belangrijke rol in dit project en wordt op verschillende manieren ingezet in de software. De meest spannende vorm vinden we het mogelijk maken van conversatie tussen het kind en de ‘AI tutor’. In een rijke context onder deskundige begeleiding met taal bezig zijn, is enorm waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat een leerkracht diens aandacht over dertig leerlingen moet verdelen, is deze leertijd echter altijd beperkt.
Spraakherkenning voor kinderen met een taalachterstand, in een druk klaslokaal, is echter een enorme technische uitdaging. We gaan in dit project onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en of we dit op slimme manier bruikbaar kunnen krijgen voor onze doelstellingen.
Wij hebben zin in dit driejarige project!
Uitgelichte afbeelding: ‘ai generated beach world with sand castle and bucket and shovel water paint style’ door Bing.
Wij kijken terug op een succesvolle projectweek bij het Saenredam, een middelbare school in Zaandijk! We gingen met een team van zes techdocenten en een vliegende keep de uitdaging aan om alle 173 tweedeklassers van maandag tot en met donderdag onder te dompelen in de wereld van game design, in de laatste dagen voor hun zomervakantie.
De leerlingen bouwden allemaal een escape room of escape route, maar de thema’s en verhaallijnen in deze games bepaalden ze helemaal zelf, hoewel we wel voorbeelden meegaven ter inspiratie. Natuurlijk waren er te veel thema’s om op te noemen! Zo zagen we bijvoorbeeld een escape room in het huis uit de film Home Alone langskomen en een escape room waarin je moet ontsnappen uit een sheriff’s office in het Wilde Westen.
De techdocenten én de leerkrachten van het Saenredam waren het erover eens dat het merendeel van de leerlingen op hun eigen manier inzet hadden getoond en minstens één aspect van de projectweek hadden gevonden waar ze zich enthousiast mee bezig konden houden. Of dat nou het bouwen was, het programmeren, het bedenken van een verhaal en puzzels, het ontwerpen van een 3D-model, of landschappen genereren met AI.
Onlangs gaven we op het Grafisch Lyceum Utrecht zes workshops voor tweedejaars studenten Mediavormgeving, genaamd ‘Making the Metaverse’. In deze workshops kregen de studenten de kans om kennis te maken met nieuwe technologieën op het gebied van Virtual Reality.
Een van de belangrijkste aspecten van deze workshops was de introductie van 3D-modelleren, zowel op de computer als in Virtual Reality. De studenten werden aangemoedigd om hun verbeeldingskracht de vrije loop te laten en hun eigen unieke 3D-creaties te maken. Door middel van speciale software konden ze objecten en omgevingen ontwerpen die tot leven kwamen in de virtuele wereld.
Als hoogtepunt konden de studenten hun individuele creaties samenvoegen en gezamenlijk een bijzondere virtuele wereld creëren. Dit bood hen de mogelijkheid om hun eigen ontwerpen te combineren en samen te werken aan het vormgeven van een meeslepende en interactieve ervaring. De workshop benadrukte daarmee niet alleen het belang van individuele creativiteit, maar ook het belang van samenwerking in de digitale wereld.
De studenten konden gezamenlijk hun gerealiseerde wereld betreden en zich onderdompelen in de door henzelf ontworpen omgeving. Dit bood hen een unieke ervaring om hun werk tot leven te zien komen en te begrijpen hoe hun ontwerpen zich gedroegen in een virtuele context. Zo waren ze aan het eind van de dag een beetje beter voorbereid op de veranderingen in het medialandschap en hebben ze een voorsprong in het ontwikkelen van innovatieve en meeslepende ervaringen voor de toekomstige generaties.
We geven regelmatig workshops aan studenten. Meer weten? Neem dan contact op. We vertellen je graag wat we allemaal voor je kunnen doen.
In mei hebben we twee bootcamps gegeven over ontwerpen met kunstmatige intelligentie (AI). De bootcamps waren vooral gericht op docenten en onderwijsmakers die bezig zijn met ontwerp- of technologievakken. We hebben het gehad over de nieuwe tools die AI biedt en wat dit betekent voor het onderwijs. Zo is er gekeken naar hoe AI ingezet kan worden als onderwijsondersteuning, hoe leerlingen er verstandig mee om kunnen gaan en hoe we de leerlingen kunnen uitdagen als ze AI tools mogen gebruiken.
Hieronder zie je een aantal experimenten:
Tijdens de bootcamp zijn we met verschillende tools aan de slag gegaan om o.a. foto’s, logo’s, video’s, tekst, spraak en presentaties te genereren, bijvoorbeeld om ondersteund te worden in het schrijven van scripts voor e-learning of om samen met AI een afbeeldingen voor een boek te creëren in een specifieke stijl.
Nu de ontwikkelingen rondom AI zo snel gaan, is een bootcamp een goede mogelijkheid om er samen in te duiken om zo meer overzicht te krijgen. Naast dat AI heel veel nieuwe tools biedt, kan het voor ontwerpers die er niet genoeg van weten ook enigszins bedreigend voelen. Het is dus goed om samen over de toekomst van AI na te denken en tot antwoorden te komen. Hopelijk kunnen we leerlingen en studenten zo nog beter voorbereiden op de toekomst.
Zelf aan de slag?
Kijk hier of er al een nieuwe bootcamp met open inschrijving gepland staat.
Is dat niet het geval, of ben je op zoek naar een inhouse training? Laat ons vooral weten dat je geïnteresseerd bent via dit formulier. Dan laten we je weten wat er mogelijk is!
‘Photobooths’ zijn voor het vastleggen van vrolijke momenten. Met familie, vrienden, of collega’s.
Onze AI Photobooth begint vergelijkbaar, maar dan gebeuren er onverwachte dingen. Je bent plotseling ergens anders. Of iemand anders. En wat is er met je groep gebeurd?
Met deze installatie willen we je de vreemde mogelijkheden van generatieve AI laten ervaren. En door je meer controle en inzicht te geven in het proces, hopen we ook dat je de modellen erachter íets beter leert begrijpen.
Hoe ziet de AI Photobooth eruit op een event? – dat laat deze video goed zien!
We zijn erg druk met opdrachten en verbeteringen om de installatie nóg mooier te maken. Onze webpagina en beeldmateriaal is daarom niet altijd helemaal up-to-date.
De ervaring begint met het maken van een foto. Alleen − of nog leuker − met je familie, vrienden of collega’s.
Of met het gezin, zoals op My First Smartphone Festival
Stap 2: geef de AI instructies
Hierna kies je verschillende elementen voor je prompt. De keuzes hebben we samen met de opdrachtgever gekozen. En je kiest je hoeveel creatieve vrijheid je de AI geeft.
Daarna zet je de AI aan de slag en krijg je binnen een paar seconde een verrassend resultaat!
Stap 3: pak je print
Aan het eind krijg je een print van het hele proces.
Met onze professionele printer krijgen bezoekers binnen een halve minuut hun foto mee.
Extra foto’s is geen probleem en altijd inbegrepen.
Print op maat
Jullie logo op de prints en schermen
Bepaal zelf welke keuzes er zijn voor prompts, stijlen en settings
Kies hoe vreemd of hoe strak de foto's moeten worden
Verzamel en deel de foto's op een leuke manier!
Boek de AI Photobooth
Heb je interesse in deze installatie? Als aandachtstrekker tijdens een congres, Open Dag, cultureel festival, studiedag of ander event.
Vul het formulier en we sturen je de brochure met alle prijzen en opties direct op!
Voor het genereren van de afbeeldingen werken we oa met StableDiffusion en Controlnet. Hiermee kunnen we foto’s laten generen op basis van de foto die de gebruiker maakt. En we kunnen zo goed laten zien wat er achter de schermen eigenlijkallemaal gebeurt.
Het beter begrijpelijk maken van AI technologie is een kerndoel van deze installatie.
Organisatie
Begeleiding & vervoer
De AI Photobooth wordt begeleid door onze techdocenten en evenementbegeleiders die technisch ervaren zijn, bezoekers enthousiasmeren en het gesprek over AI starten.
De planning en organisatie van deze installatie verloopt via het kernteam van het VR Learning Lab.
Verkoop & leasen
Wil je liever permanent of voor langere periode een AI Photobooth op jouw locatie, inclusief onderhoud?
Bijvoorbeeld voor een museum, evenementlocatie of cultureel centrum.
We kunnen er speciaal voor jullie één op maat ontwerpen en bouwen. Geef je wensen vooral aan in het aanvraagformulier.
Kijk terug in de tijd en zie Romeinen lopen langs het oude fort Brittenburg. De virtuele verrekijker staat aan het einde van de Limes, op de Buitensluis in Katwijk. Middenin de publieke ruimte, gratis toegankelijk voor iedereen!
Alweer een flinke tijd geleden kwamen we in contact met architect en opdrachtgever Fons Verheijen. De Limes, de oude grens van het Romeinse Rijk is sinds 2021 Unesco Werelderfgoed en werd afgesloten met “een lullig bordje“, aldus Fons. Dat kon niet. Samen ontwikkelden we het concept voor de Limescoop.
Een mooie render van Xinas van Brittenburg (het landschap is hier natuurlijk nog niet accuraat). Helaas is de rendering in real-time op een telefoon iets minder mooi.
We vonden 100%FAT die hun FATscope konden doorontwikkelen en kunnen ons geen betere partner voorstellen. Wat een uitdaging om een kijker te maken die in storm en hitte buiten kan staan, die volledig draait op een batterij + zonnepaneel, prettig werkt en er ook prachtig uitziet.
Vrijdag 16 juni 2023 werd de Limescoop geopend door burgermeester van Katwijk Cornelis Visser, wethouder Jacco Knape en programmamanager Limes Jelmer Prins. En nu kunnen we bijhouden dat de kijker al door vele honderden bezoekers is gebruikt! Artikel in het Leidsch Dagblad
Onze stagiaires Merel en Sabrina werken aan een nieuwe game die onderdeel wordt van MediaMasters in de week van de Mediawijsheid 2023.
In deze game ga je met je klas naar een museum over kunstmatige intelligentie (of Artificial Intelligence, AI) vol met interactieve installaties. Alleen verandert dit onverwachts in een escape room…
Vorige maand stonden ze samen op de MakerFaire om hun spel te testen!
Kinderen konden de game spelen en, sterker nog, aanvullen met hun eigen AI-kunstwerken! Hieronder zie je een selectie van de kunstwerken die de deelnemers hebben gemaakt met CoSpaces en AI.
Een futuristische stad op de maan
Een geheime tuin geschilderd door Vincent van Gogh
Een drukke winkelstraat in stripstijl (zoals je ziet komt AI er ook niet altijd helemaal uit)
Een foto van brand op de maan
Neem vooral contact op als jullie interesse hebben in een workshop op maat rond kunstmatige intelligentie voor po bovenbouw of vo.
We bieden daarnaast bootcamps waarin je leert hoe je samen met leerlingen en studenten kunt ontwerpen met AI. Deze bootcamps zijn gericht op docenten in het vo en hoger onderwijs.
Een oneindige hoeveelheid door AI gegenereerde afbeeldingen verdient een ‘Infinite AI gallery’.
Dat is het idee achter dit project dat Stijn van Sprang & Robin de Lange bedachten. Wanneer je door deze 3D-wereld loopt, worden in realtime nieuwe delen van het museum gegenereerd, waardoor je deze eindeloos kunt verkennen.
Op 16 september gaat dit project in première tijdens de Nacht van Ontdekkingen in Leiden. Daarna is de installatie te boeken!
Stijn liep stage bij het VR Learning Lab en is nu parttime ontwikkelaar. Stijn heeft al het harde ontwerp- en codeerwerk voor dit project gedaan. Robin had de rol van creative director.