Op onze blog vind je:
- Praktische tips voor VR in het onderwijs;
- Output van ons onderzoek;
- Uitleg om eigen VR content te maken &
- Updates over het VR Learning Lab.
We explore Virtual & Augmented Reality for learning and solving problems
Op onze blog vind je:
Fundamenteel onderzoek in Artificial Intelligence heeft een vloedgolf veroorzaakt van nieuwe AI tools om tekst te schrijven, afbeeldingen te maken en muziek en video’s te genereren binnen een fractie van de tijd die dat normaal kost. En software om ook 3D objecten en (delen van) virtuele werelden te genereren zijn onderweg. Bij vlagen voelt dit vervreemdend, maar ook wel heel erg spannend!
De komst van deze nieuwe golf van AI-tools heeft ingrijpende gevolgen voor hoe we als samenleving productief zijn, hoe onze digitale wereld eruit zal zien en hoe we ons onderwijs inrichten. Samen geeft dit voor ons voldoende reden om Artificial Intelligence op te nemen in onze strategie. We zijn een onderzoeklijn gestart, bieden workshops voor docenten aan en werken aan de eerste AI-lessen voor leerlingen.
In zijn colleges plaatst Robin vaak AI tegenover minder bekende ideeën rond ‘Augmenting Human Intellect‘, waar studenten ook werk van Doug Engelbart lezen. Hier ligt de nadruk veel meer op hoe mensen met computers problemen oplossen en minder op autonome software. Hoe AI-tools nu worden ingezet ligt deels ook in lijn met deze ideeën. Tech analist Benedict Evans omschreef het mooi: “AI is like giving every company an infinite number of interns“.
Gaat AI jouw werk overnemen? Waarschijnlijk niet zo direct. Maar mogelijk zijn er wel minder mensen nodig voor hetzelfde werk, doordat professionals leren effectief AI-tools in te zetten om hun productiviteit te vergroten. Uiteindelijk is het misschien niet zozeer een competitie tussen mens en computer, maar tussen mensen + de tools die ze gebruiken. Of, zoals de Amerikaanse informaticus Licklider het in 1960 noemde, de ‘man-computer symbiosis’
Dit geldt voor tekstschrijvers en beleidsmakers die ChatGPT vragen om een opzet ergens voor te maken of om tegenargumenten te bedenken. Maar ook voor ontwerpers die AI gebruiken om inspiratie op te doen, om onderdelen van hun grafisch werk te genereren of om video’s maken vanuit tekst en een enkele afbeelding.
Duidelijk is dat Kunstmatige Intelligentie grote gevolgen gaat hebben op hoe onze digitale wereld eruit gaat zien.
Door de toename in productiviteit zullen de prijzen voor creatief werk sterk dalen. Eerder bracht de komst van het web een aanzienlijke verlaging van de kosten van publicatie, wat leidde tot een gigantische toename van informatie. Het valt te verwachten dat de nieuwe AI-tools leiden tot een vergelijkbare toename, met bijv. automatisch geschreven blogs, gegenereerde uitlegvideo’s, volledig geanimeerde fan fiction en uiteindelijk ook door AI gegenereerde gamewerelden.
Onderdeel van de missie van het VR Learning Lab is dat we de digitale makers van de toekomst opleiden. Onze techdocenten leren jongeren programmeren, games ontwerpen, video’s bewerken en verstandig met het internet omgaan. In een korte tijd is duidelijk geworden dat AI-tools een belangrijke bron zijn geworden in de ontwikkeling van de digitale wereld. Het is belangrijk dat leerlingen en studenten hier op verstandige wijze in worden geïntroduceerd en dat ze alle kansen krijgen om dit gereedschap goed in te zetten.
De meeste aandacht voor AI in het onderwijs gaat momenteel naar ChatGPT en andere language models. Begrijpelijk, aangezien vrijwel alle docenten hiermee te maken hebben. Voor elk take-home tentamen en werkstuk dat leerlingen moeten maken kunnen ze OpenAI inzetten, wat een groot deel van het toetsmodel van onderwijsinstellingen in de problemen brengt.
Bekijk hier een sollicitatiebrief gegenereerd door een techdocent tijdens een teamdag. Een beetje vreemde opbouw, maar dit was zeker door de eerste selectie gekomen.
Wij zullen de nadruk meer leggen op AI voor creatief werk, voor opleidingen die toekomstige ontwerpers opleiden. Welke tools moeten zij kennen? Hoe geef je goed onderwijs met die tools? En hoe beoordeel je werk waarbij de student AI-tools heeft gebruikt in het proces?
Dit maakonderwijs is voor scholen ook een goede plek voor innovatie. Samen met studenten verken je de mogelijkheden van nieuwe technologie en breng je dit de school in. Dit creëert kansen om andere docenten mee te nemen in deze ontwikkelingen en mee te bewegen in een veranderend technologisch landschap.
We zien genoeg reden om onze aandacht te verbreden en AI mee te nemen in ons werk. Maar wat gaan we dan precies doen? Hieronder zetten we het op een rij.
Samen met stagiairs en studenten experimenteren we met tientallen AI-tools. We bedenken interessante content die we ermee kunnen maken en combineren het met andere software. We maken korte video’s en volledige escape rooms en VR ervaringen.
We delen onze experimenten via verschillende kanalen en vaak ook hoe we ze gemaakt hebben. Op TikTok, Instagram, Facebook en YouTube delen we veel. De beste experimenten delen we ook via LinkedIn, onze blog en de nieuwsbrief.
We starten een nieuwe bootcamp voor docenten van digitale maakvakken. Hiervoor werken we wamen met Bijscholingvmbo, waardoor de training tot 50% gesubsidieerd kan worden gevolgd.
Op maandag 15 mei 2023 is de eerste bootcamp al!
Op 16 maart 2023 verzorgen we een eerste workshop voor studenten via PLNT Skills. Techdocent Marijn gebruikt hun opleiding Cognitieve Kunstmatige Intelligentie om waardevol lesmateriaal te ontwikkelen. Binnenkort gaan we de eerste workshops voor het po & vo aanbieden.
Robin, Stijn en stagiairs Merel en Sabrina werken aan een interactieve audiovisuele performance waar AI en 3D beelden op bijzondere wijze worden gecombineerd. Het doel is om een unieke ervaring te bieden van de toekomst van onze digitale wereld. Voor studiedagen, conferenties of andere evenementen.
Wij zetten ons in om duizenden leerlingen door het hele land de digitale vaardigheden van de toekomst te leren! Hiervoor hebben we onze eigen leerlijn ontwikkeld en verzorgen we met een pool van techdocenten onderwijs voor jongeren van 7 – 22. Onze techdocenten werken vooral op bassischolen, maar ook op de middelbare school en het mbo. Vaak zijn techdocenten ambitieuze studenten of zijn ze net afgestudeerd.
Om meer leerlingen te bereiken hebben we meer techdocenten nodig. Op deze pagina lees je eerst meer over wat we doen en daarna hoe jij hier een rol in kunt hebben!
We zoeken momenteel vooral in de regio’s Utrecht, Den Haag, Gouda, Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Apeldoorn, Zutphen en Arnhem.
This week we are at the Immersive Tech Week, formerly known as the VR Days. This is the first time we have a booth: as our clients are mostly in education, it’s just a little less interesting for us than the NOT or the BETT.
This year, we had two projects we wanted to show and get extra input for. Intern Guido is doing user research for the Brittenburg project (linked page in Dutch) he is working on. Partner 100%FAT joined in and brought a predecessor of the ‘Limescoop’ (/liməˈskoːp/).
Interns Michelle en Stijn showed the (English version of) ‘AR(e) you Ready?’ (more information in Dutch can be found here), our speculative game on the future with AR. Their main goal is to find inspiration for new future scenarios we can use in the game.
We enjoyed experiencing the latest XR hardware, such as Pimax headsets, the Quest Pro and the SenseGlove.
Pimax is developing an interesting all-in-one system that can function as a console, mobile phone and VR headset. We will keep our eyes on it! The Passthrough functionality of the Quest Pro impressed us with its seamlessness. We are purchasing it and we are planning on creating many AR prototypes with it in the future.
The team, including our interns, learned more about the field through visiting the tradeshow, trying out experiences at the Playground and through joining talks and roundtables at the conference.
The amount of attention on more philosophical discussions in the program was noteworthy. Netwerk Mediawijsheid, Rathenau Institute and the city of Rotterdam organized various workshops and presentations covering the future of the metaverse (if you want to use that term). Experts and others interested in this subject discussed how children can explore virtual worlds in a media literate and safe way, how they can learn through immersive media and how we can ensure that the metaverse is designed in a way that respects public values?
I was talking to a visiting employee of Stanford who was impressed by this. To him, it really emphasized how different Europe is from the US. We might not be the fastest to move, but by thinking things through we’re aiming for a future where our values are represented, which might bring us much further.
Although this is very anecdotal evidence, I guess we’re doing something right. We’re proud to contribute to this approach, especially with our speculative game ‘AR(e) you Ready’?
It seems like a very good move to relocate the event to Rotterdam, with lots of initiatives from the city and Hogeschool Rotterdam. I think you will see us here next year as well!
We zijn inmiddels voorzien van drie enthousiaste stagiairs! Vanaf juli hebben we weer plek.
Word je enthousiast van Virtual Reality, 3D en Augmented Reality en heb je interesse in onderwijs? Het VR Learning Lab heeft elk semester plek voor 3 enthousiaste stagiair(e)s. Lees dus vooral verder!
Het VR Learning Lab is een kleine kennisorganisatie met grote ambities. We onderzoeken samen met studenten, leerlingen en professionals hoe:
We leren aan iedereen van 9 – 99 hoe ze de digitale makers van de toekomst kunnen worden. Ze ontwerpen 3D werelden en door te programmeren maken ze de VR & AR ervaringen die ze zelf bedenken.
We ontwikkelen VR & AR projecten in opdracht. En samen met studenten en stagiairs maken we experimentele VR & AR prototypes en lesmateriaal waar het doel is om mensen aan het denken te zetten.
In onze trainingen voor professionals delen we onze kennis en het lesmateriaal dat we zelf gebruiken. Hoe kunnen zij zelf aan de slag met deze technieken?
Lees hieronder meer over onze uitdagingen!
[Lees meer…] overStageplekken bij Virtual Reality Learning LabTijdens de Honours Class ‘Kijken is de (genees)kunst’ verkennen studenten de relatie tussen kunst en de geneeskunst.
In vroegere tijden werd kunst gebruikt om de geneeskunst vast te leggen en over te dragen. Tegenwoordig heeft kunst een andere plek in de geneeskunde gevonden. Kunst kan de patiënt troost en steun bieden in het ziekteproces. En kunst kan daarnaast ook de arts helpen bij zijn geneeskunst.
Als eindproject stellen de studenten in samenwerking met de docenten een expositie samen in Galerie LUMC. Doordat er mogelijk nog sprake zou zijn van Covid-maatregelen is er gekozen om ook een virtuele expositie samen te stellen.
Elke student heeft een werk gekozen en daar een speciale interactieve ruimte voor ingericht. Studenten maakten hierbij gebruik van de digitale mogelijkheden en gebruiken de ruimte om een verhaal te vertellen bij het kunstwerk.
Robin de Lange en Lalique Molenaar van het VR Learning Lab hebben de studenten begeleid bij het maken van de expositie.
Je kunt de virtuele expositie op twee manieren bekijken. Het mooiste is om zelf door de wereld heen te lopen en de verschillende werelden te verkennen. Op een pc/laptop/Mac kun je de game meteen spelen. Klik op de knop hieronder, of op deze link. Op een smartphone of tablet moet je hiervoor eerst de CoSpaces Edu app downloaden.
Daarnaast hebben we een schermopname gemaakt van de expositie. Deze vind je hieronder.
Je wordt wakker in het jaar 2027. Meteen nadat je opstaat uit bed zet je jouw Augmented Reality (AR) bril op. De hele dag door helpt deze slimme bril je. De bril herinnert je aan wat je moet doen, maakt de les een stuk leuker en vertaalt je wat je nieuwe klasgenootje zegt. Zie jij dit toekomstbeeld zitten?
Augmented Reality (afgekort AR) is Engels voor “uitgebreide werkelijkheid”. We bedoelen daarmee dat de echte wereld wordt uitgebreid met digitale beelden en geluiden. Denk bijvoorbeeld aan TikTok-en Snapchat-filters. Je ziet je dan je eigen gezicht (de echte wereld) met een filter eroverheen (de digitale laag). De digitale laag wordt over de wereld heen geplakt als je door je smartphone of tablet kijkt.
TikTok-filters zijn geinig, maar je kunt AR ook voor serieuzere dingen gebruiken. Check bijvoorbeeld of schoenen je goed staan voordat je ze online besteld. Of bekijk tijdens aardrijkskunde een berg in 3D terwijl je eromheen loopt met een tablet. En gebruik AR in Google Maps om makkelijk de weg te vinden, doordat er pijlen op de weg staan die wijzen waar je heen moet. Heb jij al weleens AR gebruikt?
Je kunt AR ook bekijken met een slimme bril, maar de meeste mensen hebben die nog niet. In 2027 lopen we misschien allemaal wel met zo’n slimme bril op ons hoofd. Die bril heeft een ingebouwde camera en een microfoon, zodat ‘ie ziet en hoort wat jij ziet en hoort. Daarnaast heeft zo’n bril net als je telefoon een ingebouwde computer. Die computer maakt de bril slim! Hierdoor begrijpt de bril ook wat je ziet en hoort. Door de lenzen van de bril kun je de echte wereld zien, maar je kunt er ook digitale beelden op bekijken die erop geprojecteerd worden.
Wat kan je dan allemaal met zo’n slimme bril? In elk geval de dingen die nu al op je telefoon kunnen! Alleen hoef je een slimme bril niet steeds uit je zak te halen. Onderzoekers proberen op dit moment ook nieuwe dingen uit. Wat dacht je bijvoorbeeld van:
Misschien heb je zelf nog een leuk idee voor een coole filter? Ook tijdens het werk kunnen mensen Augmented Reality gebruiken:
Wil je nog meer manieren zien waarop je AR kunt gebruiken? Kijk dan deze aflevering van het Klokhuis.
De opkomst van slimme brillen heeft effect op de samenleving en onze levens. Genoeg om enthousiast van te worden, maar ook om ons zorgen over te maken. Want als er niet goed wordt nagedacht over de invloed van slimme brillen, kunnen er ook slechte dingen gebeuren. We noemen een paar dingen die fout kunnen gaan.
De virtuele laag die door een AR-bril wordt geprojecteerd kan afleiden van informatie in de echte wereld, nog meer dan een telefoon. Stel je voor: de hele wereld vol met reclames, informatie en leuke digitale extraatjes, speciaal bedoeld voor jou. Sterker nog, dingen kunnen verborgen worden door er iets digitaals overheen te plakken. Dat kan gevaarlijk zijn in het verkeer. Hoe zou jij dat voorkomen?
Bijna iedereen heeft wel eens Pokémon Go gespeeld of van deze AR-game gehoord. Deze game zorgde voor grote verzamelingen van mensen op verschillende plekken. Wij denken dat dit in de toekomst veel vaker kan gebeuren. Virtuele kunstwerken op geheime locaties en gigantische AR-tournooien op het plein. Dat kan overlast geven en onveilig zijn. Mag je dit zomaar organiseren?
Veel bedrijven verzamelen onze gegevens zonder dat we ze daar bewust toestemming voor geven. Dit kan een stap verder gaan met behulp van een slimme, omdat die eigenlijk alles ziet en hoort wat wij zien en horen! De bril moet daarom goed beveiligd zijn, zodat er niemand zonder toestemming mee kan kijken. De slimme bril zou informatie over jou zoals gesprekken en beeld kunnen gebruiken om persoonlijke reclames te laten zien op je bril. En stel je voor dat de bril onthoudt wie je allemaal tegenkomt op straat. Die informatie moet niet bij te verkeerde personen terecht komen.
Het is goed om te fantaseren over de toekomst en welke rol technologie daarin kan spelen. Als je meedenkt over je toekomst, wordt het niet alleen door grote bedrijven zoals Apple, Snapchat en Meta (van Facebook) bepaald! En wie weet bouw jij wel mee aa de toekomst met slimme brillen. Word bijvoorbeeld ethicus bij een technologiebedrijf en geef advies over wat goed en eerlijk is. Misschien word jij de ontwerper van de slimme bril die we straks dragen. Of wie weet wordt je filter-bedenker! Het kan allemaal.
Wil je graag meebouwen aan de toekomst? VR Learning Lab geeft een AR-workshop weg aan één van de deelnemende klassen van MediaMasters 2022! Tijdens de workshop denk je na over hoe de stad van de toekomst eruit gaat zien als we allemaal een slimme bril dragen. En sterker nog: je gaat jouw idee zelf maken in een game.
In onze game ARe you Ready ben je een achtstegroeper in 2027. Je ervaart hoe je leven eruit zou kunnen zien als je dagelijks een slimme bril op hebben. Houd deze pagina in de gaten voor meer informatie.
Bij het VR Learning Lab geven we les aan de digitale makers van de toekomst (zoals jij!). Ook denken we na over de invloed van AR op de samenleving en hoe we er problemen mee op kunnen lossen.
Wij helpen scholen hoe ze samen met leerlingen de toekomst kunnen maken. Hiervoor is het belangrijk om de taal van de digitale wereld te spreken. Daarom leren leerlingen in ons onderwijs hoe ze bijvoorbeeld een virtuele escape room of rijdende robots programmeren.
Met deze Limescoop in Katwijk kun je vanaf deze zomer bijna tweeduizend jaar terug in de tijd kijken!
Gaaf om eindelijk wat te delen over dit project waar we al een paar maanden aan werken, samen met opdrachtgever & architect Fons Verheijen.
De creatieve ingenieurs van 100%FAT ontwikkelen de unieke behuizing, hardware, electronica en software backend van deze iconische kijker.
Met het Virtual Reality Learning Lab maken we de volledige frontend software inclusief 3D modelling en animaties. Van een op archeologisch onderzoek gebaseerd fort Brittenburg, tot een realistische dag-en-nacht cyclus, zodat elke kijkervaring weer net anders is.
De kijker gaat op de buitensluis staan, openbaar voor de vele duizenden toeristen die Katwijk op bezoek krijgt. Spannend!
Zo nu en dan doen we dit soort ontwikkelprojecten in opdracht. Neem vooral eens contact op als je een interessante uitdaging voor ons team hebt!
Wij vinden het belangrijk dat we allemaal meer nadenken over een toekomst waar we dagelijks slimme brillen op hebben. Want door vooruit te kijken kunnen we invloed hebben op hoe de toekomst eruit gaat zien.
In ons onderzoek ontwikkelen we we samen met studenten en stagiairs van oa Universiteit Leiden prikkelende prototypes. Speculatief ontwerp wordt dat ook wel genoemd. Voor de Week van de Mediawijsheid ontwikkelden we de game ‘ARe you ready?’ waar meer dan 17.000 jongeren nadachten over onze toekomst met deze technologie. (link game & link onderzoeksrapport)
Op dinsdag 15 februari om 15:30 organiseren we een gratis online event over Onze toekomst met Augmented Reality. We brengen een programma vol speculatief ontwerp van verschillende makers. En we denken samen met alle bezoekers na over hoe we een positieve impact kunnen maken!
Op het programma:
Dit evenement wordt mogelijk gemaakt door het VR Learning Lab, PLNT Leiden & de Honours Academy van Universiteit Leiden.
Terugkijken:
Praktische informatie
Je wordt wakker in het jaar 2027. Direct na het opstaan zet je jouw Augmented Reality (AR) bril op. De hele dag door helpt deze slimme bril je. De bril herinnert je aan wat je moet doen, maakt de les een stuk leuker en vertaalt je wat je nieuwe klasgenootje zegt. Zie jij dit toekomstbeeld zitten? Over deze en andere vragen hebben vele duizenden scholieren nagedacht. In dit artikel delen we de resultaten.
Update 2022: in 2022 waren er tijdens de Week van de Mediawijsheid 8014 individuele spelers die alle vragen hebben beantwoord. De vragen zijn hetzelfde gebleven. De resultaten kun je hier bekijken. Er zijn weinig verschillen met de resultaten uit 2021. Wat wel opviel is dat minder leerlingen uit groep 7 en 8 denken dat het leren van vreemde talen noodzakelijk is als Augmented Reality brillen anderstaligen kunnen tolken voor ons. We hebben ook een nieuwe Engelse versie gemaakt.
Leerlingen gaven hun mening tijdens het spelen van de game ARe you ready?, gemaakt door onze getalenteerde stagiairs Daan Hobbel en Sanna Bashir. De game werd ontwikkeld als ThemaMissie voor MediaMasters, een jaarlijkse nationale wedstrijd ter gelegenheid van de Week van de Mediawijsheid in november.
Bijna 80.000 spelers beleefden een dag in het leven van een kind uit 2027, waarin slimme AR brillen een grote rol spelen. Met dit nieuwe medium kun je dingen in de echte wereld zien die er niet echt zijn: een virtuele laag bovenop de echte wereld.
Door de leerlingen vragen voor te schotelen tijdens de game, konden we hen stimuleren om mee te denken en een eigen mening te vormen over Augmented Reality. Want als je een mening hebt, kun je daarachter staan en voorkomen dat de toekomst je zomaar overkomt. Zo kunnen niet alleen Meta, Apple en Snapchat, maar ook burgers bepalen wat voor rol AR in de samenleving gaat spelen.
De game is eind november 2021 meer dan 80.000 keer gespeeld. We hebben 17.037 volledige antwoordsets verzameld. Hiervan hebben we er 5385 gebruikt in onze analyse. De gebruikte dataset bestaat uit antwoorden van spelers van 9 t/m 13 jaar die via de MediaMasters-game op onze site kwamen. Dit is gemeten met cookies, die nodig waren om de punten te tellen voor de MediaMasters game. Zo weten we zeker dat dit allemaal unieke spelers waren. Spelers die buiten deze leeftijdsgrenzen vallen of de game hebben gespeeld via een andere weg zijn niet meegeteld.
De vragen die gesteld werden tussen de levels in de game zijn onder te verdelen in twee categorieën:
We bespreken de resultaten per categorie.
Augmented Reality kent ook nu al nuttige en vermakelijke toepassingen. Check bijvoorbeeld of een meubel in en bij je huiskamer past, voordat je die koopt bij de Zweedse meubelgigant. Of gebruik AR om een virtuele informatielaag aan te brengen over de echte wereld. Denk bijvoorbeeld aan animaties en teksten die een beginnende automonteur helpen bij het vervangen van remblokken. Of virtuele knoppen over een echt anatomisch model, die je kunt aanklikken voor extra informatie over een orgaan.
In de game kunnen spelers dergelijke maar ook futuristische toepassingen beleven. Zien zij het zitten om de slimme bril zo te gebruiken?
In de game geeft de AR-bril voedingsadvies. Stellen kinderen uit groep 7 en 8 dat op prijs? De meesten doen dat wel (73%), alhoewel 32% daarvan de gezonde keuze sowieso zou maken, ongeacht het advies van de bril (Figuur 1). Een groot deel van de kinderen (61%) vindt het ook handig als de slimme bril hen helpt om dagelijkse taken te onthouden (Figuur 2).
Een slimme bril als diëtist en als personal assistent. Zou het ook een interessante toevoeging in het onderwijs zijn? In de game kijken de kinderen mee in het leven van een kind op de basisschool. De lessen die het kind krijgt maken gebruik van AR. Slechts 7% van de kinderen vond het geen leuk idee om les te krijgen met een AR-bril (Figuur 3). 58% van de kinderen is ervan overtuigd dat deze vorm van lesgeven ook leerzaam is (ook Figuur 3).
Veel kansen dus voor AR brillen in het onderwijs.
Wij denken dat slimme brillen niet alleen invloed hebben op hoe we leren, maar ook op wat we moeten leren. Daar ging het afstudeeronderzoek van Robin in 2014 al over.
In de game spreekt een karakter in het Japans tegen de speler. De AR-bril pikt dat op en start automatisch een Nederlandse ondertiteling. Is het nuttig om andere talen te leren als de slimme bril alles kan vertalen met je? Met die vraag wilden we deze discussie op scherp zetten voor de deelnemers. 11% van de kinderen vindt dat AR het leren van vreemde talen overbodig maakt. Maar het grootste deel (62%) wordt liever niet afhankelijk van de bril en vindt het nog steeds nuttig om andere talen te leren (Figuur 4).
Een wat voor de hand liggender voorbeeld is navigeren met behulp van je slimme bril. Virtuele pijlen die worden geprojecteerd in de echte wereld helpen je de weg te vinden. Op deze manier wordt het wel heel moeilijk om nog de verkeerde kant op te gaan. 93% van de kinderen denkt dat we later een slimme bril gaan gebruiken om te navigeren (Figuur 5).
Het ontstaan van een nieuwe computerinterface heeft ontzettend veel impact op de samenleving en onze levens. Genoeg om enthousiast van te worden, maar ook om ons zorgen over te maken. We hebben daarom gepeild bij de kinderen of zij zich zorgen maken over de ethiek en veiligheid van AR brillen.
Een van de problemen die kan ontstaan is een soort sociale kloof tussen mensen die wel een slimme bril hebben en mensen die zich (tijdelijk) niet kunnen bevinden in onze nieuwe, verrijkte AR wereld. In de game hebben we zo’n situatie uitgelicht. Is het erg als er andere kinderen zijn die geen slimme bril hebben en zich daardoor buitengesloten voelen? De meeste kinderen (87%) vinden dat wél (een beetje) oneerlijk (Figuur 6).
De virtuele laag die door een AR-bril wordt geprojecteerd kan afleiden van informatie in de echte wereld. Sterker nog, dingen kunnen verborgen worden door eroverheen te projecteren. Dat kan gevaarlijk zijn in het verkeer. In een AR-minigame in ARe you ready? wordt de speler achtervolgt door virtuele monstertjes. Om ze voor te blijven rennen veel spelers door rood. Het gebruik van een smartphone kan een gevaar zijn het verkeer.
Wij vroegen de kinderen of zij denken dat een slimme bril verboden moet worden op de fiets. 60% is het hiermee eens. 28% wil dat er een speciale ‘verkeersstand’ moet komen, zodat de bril geen gevaar vormt op de weg en je hem kan ophouden. En 12% vindt dat we zelf mogen bepalen of we hem ophouden (Figuur 7).
Bijna iedereen heeft wel eens Pokémon Go gespeeld of van deze AR-game gehoord. Deze game zorgde voor grote verzamelingen van mensen op verschillende locaties. Wij denken dat dit in de toekomst veel vaker kan gebeuren. Virtuele kunstwerken op geheime locaties en gigantische AR tournooien op het plein. Mag je dit zomaar organiseren? Of moet je hier net als bij gewone evenementen vergunningen voor aanvragen? 69% van de deelnemende kinderen zei dat er wél regels moeten komen en dat er dus toestemming gevraagd moet worden om events te organiseren (Figuur 8).
Veel bedrijven verzamelen onze data zonder dat we daar bewust voor instemmen. Deze dataverzameling kan een stap verder gaan met behulp van een AR-bril, aangezien die veel meer ziet en andere dingen kan tracken dan alleen online activiteit. Een voor de hand liggende voorbeeld is gepersonaliseerde reclames. De slimme bril zou informatie over jou zoals conversaties en beeld kunnen gebruiken om specifieke reclames te projecteren in de echte wereld, dit gebeurt ook in de game.
38% van de spelers tussen 9 en 13 jaar vond dat er helemaal geen informatie van ze mocht worden gebruikt om reclames te personaliseren. 39% vond dat het wel mocht, maar alleen als ze daar zelf toestemming voor hebben gegeven. 23% had geen problemen met het delen van informatie (Figuur 9).
Worden we niet te afhankelijk van onze slimme brillen?. Technologie zoals een AR-bril kan makkelijk de echte wereld verrijken en daardoor zouden mensen misschien niet meer zonder willen of zelfs kunnen. Ongeveer 90% van de kinderen vindt het erg dat we in de toekomst te afhankelijk worden van deze technologie (Figuur 10).
We concluderen dat de meeste kinderen baat bij het gebruik van een slimme bril zien, maar er zeker niet afhankelijk van willen worden.
Laten we de resultaten wel een beetje nuanceren. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek. Zo kunnen de antwoorden gestuurd zijn door de manier waarop AR in beeld werd gebracht tijdens de game. En het zou kunnen dat de jongeren die ervoor kozen om deze game te spelen bovenmatig enthousiast zijn over nieuwe media. Gelukkig was het niet ons doel om een academische studie te doen. Onze missie was om kinderen aan het denken te krijgen, en dat is zeker gelukt!
Het is belangrijk dat we allemaal meer nadenken over een toekomst waar we dagelijks slimme brillen op hebben. Want door vooruit te kijken kunnen we invloed hebben op hoe de toekomst eruit gaat zien.
Op dinsdag 15 februari om 15:30 organiseren we een gratis online event over onze toekomst met Augmented Reality.
Lees alles hierover op deze pagina!
Wil jij ervaring opdoen met voor de klas staan met terwijl je meehelpt het lerarentekort terug te dringen én leerlingen 21e eeuwse vaardigheden bij te brengen? Dan is een stage als onderwijsassistent voor onze Virtual Reality Learning Lab invalpool misschien wat voor jou! Wij zetten ons in om duizenden leerlingen de digitale vaardigheden van de toekomst te leren! Hiervoor hebben we onze eigen leerlijn ontwikkeld en verzorgen we met een pool van techdocenten onderwijs voor jongeren van 7 – 22. Onze techdocenten werken vooral op bassischolen, maar ook op de middelbare school en het mbo. Je ondersteunt onze techdocenten in het geven van hun onderwijs.
[Lees meer…] overStagetraject Onderwijsassistent (MBO-niveau 4).Virtual Reality Learning Lab
PLNT Leiden
Langegracht 70
2312NV Leiden
 
Bel ons: +31 (0) 85 060 8755
Stuur een bericht via WhatsApp:
Volg Robin op Twitter:
@robindelange
Volg ons op LinkedIn:
VR Learning Lab