Duurzame inzet techdocenten

Op deze pagina lees je hoe scholen onze techdocenten en onze leerlijn Digitale geletterdheid structureel inzetten. 

Met onze oplossingen kunnen we bijvoorbeeld helpen bij een ouderschapsverlof of tijdelijk tekort in jullie invalpool. Minder stress voor de school en beter dan ad hoc vervanging.

NB Voor ad hoc (inval)lesdagen voor groep 5 t/m 8 kun je terecht op onze DigiDag-pagina.

Uitdagingen waar we bij helpen

Door onze techdocenten voor langere tijd te koppelen aan een school of schoolbestuur, helpen we scholen hun formatie rond te krijgen én voorop te lopen in de leerdoelen rond Digitale Geletterdheid. Daarnaast ondersteunen we schoolbesturen met steeds legere vervangingspools dat probleem op originele wijze op te lossen.

"Hoe krijgen we de formatie rond?"

"Onze invalpool raakt steeds leger."

"Help ons digitale geletterdheid te integreren in het curriculum."

Scholen die ons al kennen

Scholen
+ 0
DigiDagen en andere workshops voor leerlingen
+ 0
Leerlingen*
+ 0

Sinds schooljaar 2019-2020. Bijgewerkt op 19-04-2024. *Schatting op basis van 25 lln per nieuwe klas.

Onze structurele oplossingen

Voor individuele basisscholen

Situatie:
Een school kan één dag per week voor een groep niet invullen, bijvoorbeeld als gevolg van een ouderschapsverlof. Er komt een vaste techdocent, elke week voor dezelfde groep.

Voordelen:
• Vaste techdocent op een vaste dag in de week
Zorgvuldig uitgevoerde leerlijn

Nadelen:
• Onze leerlijn reikt niet langer dan een half jaar en kan dus niet langer dan dat worden ingezet.

Situatie:
Een school komt stelselmatig een leerkracht tekort en wil dat oplossen door anders te organiseren. Een vaste techdocent komt op een vaste dag in de week naar de school en wisselt tussen verschillende klassen. 

Opties:
Elke week een andere klas
Elk dagdeel een ander klas (maximaal drie klassen per lesdag)

Voordelen:
• Op vaste weekdagen is er een techdocent beschikbaar om een groep over te nemen
• Aandacht voor digitale geletterdheid in meerdere groepen in de school
• Fijne afwisseling voor de leerlingen
• Afhankelijk van het aantal groepen kan een techdocent een heel schooljaar worden ingezet

Voor stichtingen

Situatie:
Jouw stichting heeft een pool met invallers, maar deze is nét te klein. Jullie zoeken een andere aanvullende oplossing voor vervanging.

Voordelen:
• Vaste, vertrouwde, techdocent, inzetbaar op één of twee vaste dagen in de week als aanvulling op jullie eigen vervangingspool
• Mogelijkheid om last-minute te bepalen waar techdocent ingezet moet worden

Nadelen:
• Minder structurele aandacht voor digitale vaardigheden, omdat de uitval van jullie eigen leerkrachten bepaalt waar onze techdocent aan de slag gaat

Onze expertise

Digitale makers van de toekomst

Onze missie is om jongeren de digitale makers van de toekomst te maken. Niet iedereen hoeft programmeur te worden, maar nu digitalisering een steeds groter effect heeft op onze samenleving wordt het wel steeds belangrijker om te weten hoe al die technologie in elkaar zit.

Onze lesprogramma’s vormen een doorlopende leerlijn voor digitale vaardigheden. Leerlingen maken kennis met nieuwe technologieën en ontdekken zo dat ze een actieve rol kunnen vervullen in de vormgeving van hun toekomst. 

Lessen gebaseerd op jarenlange ervaring

De lesprogramma’s zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en bijgeschaafd. We hebben onze leerlijn ontwikkeld op basis van het onderzoek van Robin de Lange aan de Universiteit Leiden, ervaring elders in de ontwikkeling van programmeercursussen en de input van talloze docenten.

Het Virtual Reality Learning Lab voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten  en is daarmee een CRKBO geregistreerde instelling.

Breed en verdiepend aanbod

In onze leerlijn komen de huidige vier inhoudslijnen van het SLO omtrent digitale geletterdheid allemaal aan bod. Hiermee is onze leerlijn een uitstekende manier om op structurele en samenhangende wijze digitale geletterdheid bij jou op school aan te bieden. We volgen de vorderingen die het SLO maakt in de actualisatie van de kerndoelen op de voet.

De nadruk ligt bij ons op Computational Thinking. We hebben ervaren dat scholen daar de meeste behoefte aan hebben. We gaan hierin verder dan de aanbodsdoelen die het SLO beschrijft. Zo krijgen leerlingen programmeervaardigheden mee in onderdelen als games bouwen en robots programmeren.

 

Wie zijn wij?

Bevlogen techdocenten

Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.

Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.

Gedreven kernteam

Met ons kernteam zetten we ons dageljiks in om zoveel mogelijk jongeren digitaal vaardig te maken.

• Simone en Ashley verzorgen alle organisatie voor ons onderwijs voor het po & vo. Katia ondersteunt hen bij de werving en selectie van techdocenten.

• Nadine is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van al ons lesmateriaal. Techdocenten Danée en Lalique ondersteunen haar daarbij.

• Robin leidt ons onderwijs voor mbo, hogescholen en universiteiten. Hij is directeur van VR Learning Lab.

Maak kennis met het team.

Passen wij bij jullie uitdaging?

Of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Reacties van deelnemende scholen

Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.

Adjunct-directeur

Basisschool in Venray

De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.

Juf

Basisschool in Zoetermeer

De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.

Meester

Basisschool in Zoetermeer

Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!

Ed Ilgen, directeur

OBS De Achtsprong, Woerden

De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!

Juf

Basisschool in Zoetermeer

Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.

Adjunct-directeur

Basisschool in Venray

De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.

Juf

Basisschool in Zoetermeer

De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.

Meester

Basisschool in Zoetermeer

Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!

Ed Ilgen, directeur

OBS De Achtsprong, Woerden

De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!

Juf

Basisschool in Zoetermeer

Onze leerlijn

Blader hieronder door een aantal voorbeeldworkshops uit onze leerlijn digitale vaardigheden. We stemmen het lesmateriaal natuurlijk altijd af op de groepen die onze lessen volgen.

Praktische informatie

Voor wie?

Groep 5, 6, 7 en 8 van het primair onderwijs. (Lees hier meer over onze workshops voor andere leerlingen & studenten.)

Hoe boeken?

Het snelste is om ons te bellen of een WhatsApp berichtje te sturen op 085 0608755. Of mail ons op mail@vrlearninglab.nl

Materialen

Leerlingen krijgen toegang tot ons online lesmateriaal. Ook leveren we alle benodigde software en hardware.

De school levert:• minimaal een laptop/Chromebook/tablet per tweetal leerlingen.
Let op: op een tablet moet eerst een app worden geïnstalleerd!
• een lokaal met wifi en digibord/beamerscherm

Tarieven

Onze tarieven zijn vergelijkbaar met de tarieven voor reguliere vervanging. Elke vorm van vervanging is op maat. Laat ons dus vooral weten welke uitdaging jouw school of stichting heeft. Wij maken dan een vrijblijvende offerte voor je.

Regio's

Op dit moment zijn we met name actief in de regio's Arnhem, Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Gouda, Hilversum, Leiden, Nieuwegein, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht en Zutphen. Neem vooral contact op om te checken of we ook in jouw regio een DigiDag kunnen verzorgen!

Meer weten over ons onderwijs

Of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Invalpools

We werken samen met de volgende invalpools:

Stichtingen

Voor o.a. deze stichtingen hebben onze techdocenten invaldagen verzorgd: