We explore Virtual & Augmented Reality for learning and solving problems
Op deze pagina lees je hoe scholen onze techdocenten en onze leerlijn Digitale geletterdheid structureel inzetten.
Met onze oplossingen kunnen we bijvoorbeeld helpen bij een ouderschapsverlof of tijdelijk tekort in jullie invalpool. Minder stress voor de school en beter dan ad hoc vervanging.
Ook zetten scholen ons steeds vaker in voor de Verlengde Leertijd (VLT), leertijduitbreiding (LTU) en Rijke schooldag.
NB Voor ad hoc (inval)lesdagen voor groep 5 t/m 8 kun je terecht op onze DigiDag-pagina.
Door onze techdocenten voor langere tijd te koppelen aan een school of schoolbestuur, helpen we scholen hun formatie rond te krijgen én voorop te lopen in de leerdoelen rond Digitale Geletterdheid. Daarnaast ondersteunen we schoolbesturen met steeds legere vervangingspools dat probleem op originele wijze op te lossen.
Sinds schooljaar 2019-2020. Bijgewerkt op 19-04-2024. *Schatting op basis van 25 lln per nieuwe klas.
Situatie:
Een school kan één dag per week voor een groep niet invullen, bijvoorbeeld als gevolg van een ouderschapsverlof. Er komt een vaste techdocent, elke week voor dezelfde groep.
Voordelen:
• Vaste techdocent op een vaste dag in de week
• Zorgvuldig uitgevoerde leerlijn
Nadelen:
• Onze leerlijn reikt niet langer dan een half jaar en kan dus niet langer dan dat worden ingezet.
Situatie:
Een school komt stelselmatig een leerkracht tekort en wil dat oplossen door anders te organiseren. Een vaste techdocent komt op een vaste dag in de week naar de school en wisselt tussen verschillende klassen.
Opties:
Elke week een andere klas
Elk dagdeel een ander klas (maximaal drie klassen per lesdag)
Voordelen:
• Op vaste weekdagen is er een techdocent beschikbaar om een groep over te nemen
• Aandacht voor digitale geletterdheid in meerdere groepen in de school
• Fijne afwisseling voor de leerlingen
• Afhankelijk van het aantal groepen kan een techdocent een heel schooljaar worden ingezet
Situatie:
Jouw stichting heeft een pool met invallers, maar deze is nét te klein. Jullie zoeken een andere aanvullende oplossing voor vervanging.
Voordelen:
• Vaste, vertrouwde, techdocent, inzetbaar op één of twee vaste dagen in de week als aanvulling op jullie eigen vervangingspool
• Mogelijkheid om last-minute te bepalen waar techdocent ingezet moet worden
Nadelen:
• Minder structurele aandacht voor digitale vaardigheden, omdat de uitval van jullie eigen leerkrachten bepaalt waar onze techdocent aan de slag gaat
Het VR Learning Lab is een kennisorganisatie, ontstaan uit het PhD-onderzoek van Robin de Lange aan de Universiteit Leiden.
We doen fundamenteel onderzoek en toegepast ontwikkelwerk met voor onderwijsprojecten. We werken oa met VR, AR & AI en zitten bovenop technologische ontwikkelingen.
Met onze techdocenten vertalen we dit naar onderwijs waar leerlingen leren om de digitale makers van de toekomst te worden.
Leerlingen maken kennis met nieuwe technologieën en ontdekken dat ze een actieve rol kunnen vervullen in de vormgeving van hun toekomst.
Onze lesprogramma’s zijn onderdeel van onze doorlopende leerlijn, waarin we (concept)kerndoelen van SLO volgen en vaak nog wat meer doen.
We combineren digitale vaardigheden, nieuwe media en technologie met menselijke aspecten en maatschappelijke thema’s. We prikkelen de nieuwsgierigheid van leerlingen en studenten en we bieden ruimte voor creatieve invulling en experimenteren.
Onze lessen zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en verbeterd.
Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en stimuleren we leerlingen zich verder te ontwikkelen.
Of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Onze techdocenten hebben altijd ruime ervaring met het werken met kinderen, bijvoorbeeld door hun opleiding of eerder werk. Daarnaast hebben zij een passie voor digitale media, die zij graag met de leerlingen willen delen.
Voordat de techdocenten bij jullie op school komen volgen ze eerst onze interne opleiding, waarin zowel digitale vaardigheden als didactiek, pedagogiek en de klassenpraktijk aan bod komen. Al onze techdocenten zijn in het bezit van een VOG.
Met ons kernteam zetten we ons dageljiks in om zoveel mogelijk jongeren digitaal vaardig te maken.
Alledrie volgden we de MSc. Media Technology met een mix van achtergronden in Natuurkunde, Taalwetenschap, Filosofie, AI en Literatuurwetenschap.
• Simone Lammertink verzorgt alle organisatie voor ons onderwijs voor het po & vo. Katia en Ashley ondersteunen Simone, oa bij de werving en selectie van techdocenten.
• Nadine Roos is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van al ons lesmateriaal. Techdocenten Danée en Lalique ondersteunen haar daarbij.
• Robin de Lange leidt ons onderwijs voor mbo, hogescholen en universiteiten. Hij is directeur van het VR Learning Lab.
Maak kennis met het team.
Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.
Adjunct-directeur
Basisschool in Venray
De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.
Juf
Basisschool in Zoetermeer
De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.
Meester
Basisschool in Zoetermeer
Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!
Ed Ilgen, directeur
OBS De Achtsprong, Woerden
De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!
Juf
Basisschool in Zoetermeer
Een top-initiatief. Op deze manier krijgen de kinderen toch onderwijs op een andere manier, waar ze veel van leren. De kinderen waren heel enthousiast.
Adjunct-directeur
Basisschool in Venray
De inhoud van de lessen was super en sluit goed aan op de belevingswereld van de leerlingen. Het idee om techniek in te zetten als invalonderwijs is effectief om kinderen meer bij te brengen over de technologie.
Juf
Basisschool in Zoetermeer
De techdocent was enthousiast, duidelijk naar de kinderen, liet de les vlot verlopen en was kundig wat betreft de doelen. De kinderen waren super enthousiast.
Meester
Basisschool in Zoetermeer
Heel fijn dat er alternatieven zijn die écht ergens over gaan!
Ed Ilgen, directeur
OBS De Achtsprong, Woerden
De kinderen vonden het erg interessant en hebben daadwerkelijk veel geleerd tijdens de techlessen. Dat vind ik het belangrijkst. De communicatie verloopt goed. Leuk initiatief!
Juf
Basisschool in Zoetermeer
Maak een ✨gratis account✨ aan op VR Learning Lab Makers en ontdek het zelf!
De cursussen geven een indruk van de lessen waar we in de meeste groepen mee starten. Je leert een game bouwen en programmeren. En in de Hall of Fame zie je mooie games gemaakt door leerlingen en techdocenten!
We helpen scholen op verschillende manieren zodat hun leerlingen de kerndoelen rond Digitale Geletterdheid behalen.
Samen met de school stellen we een strategie op. We combineren de SLO kerndoelen met de context van de school en onze visie op toekomstgericht DG onderwijs tot een op maat gemaakte leerlijn.
Welke leerdoelen worden geïntegreerd met andere vakken? Welke doelen vragen gerichte lesactiviteiten? Wie voert deze uit? Hebben de docenten hiervoor training en lesmateriaal nodig? Welke lessen vragen een externe specialist?
Door uitvoer van onderwijs, advies en training te combineren kunnen we scholen op verschillende manieren helpen met Digitale Geletterdheid.
Steeds meer scholen zetten onze techdocenten in voor workshops na schooltijd. Hierbij sluiten we aan bij de doelen van de Verlengde leertijd, of de Rijke Schooldag.
Een interessante manier om leerlingen hun interesses te laten ontdekken en een toegankelijke vorm om aandacht te besteden aan digitale vaardigheden op school.
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!
Wie bieden structureel gepland onderwijs voor groep 5 t/m 8 en groep 3 en 4 in overleg.
(Lees hier meer over onze workshops voor andere leerlingen & studenten.)
Het snelste is om ons te bellen of een WhatsApp berichtje te sturen op 085 0608755. Of mail ons op mail@vrlearninglab.nl
Leerlingen krijgen toegang tot ons online lesmateriaal. Ook leveren we alle benodigde software en hardware.
De school levert:• minimaal een laptop/Chromebook/tablet per tweetal leerlingen.
Let op: op een tablet moet eerst een app worden geïnstalleerd!• een lokaal met wifi en digibord/beamerscherm
Onze tarieven zijn vergelijkbaar met de tarieven voor reguliere vervanging. Elke vorm van vervanging is op maat. Laat ons dus vooral weten welke uitdaging jouw school of stichting heeft. Wij maken dan een vrijblijvende offerte voor je.
Op dit moment zijn we met name actief in de regio's Arnhem, Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Gouda, Hilversum, Leiden, Nieuwegein, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht en Zutphen. Neem vooral contact op om te checken of we ook in jouw regio een DigiDag kunnen verzorgen!
Of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.
We werken samen met de volgende invalpools:
Voor o.a. deze stichtingen hebben onze techdocenten invaldagen verzorgd:
Vind je het belangrijk dat je kind zich goed voorbereid op een digitale wereld? Vinden ze het leuk om te programmeren, maar besteed de school hier te weinig tijd aan?
Voor individuele jongeren organiseren we af en toe Makersdagen. Maar onze focus ligt op scholen, omdat we willen dat álle leerlingen toegang hebben tot goed onderwijs in digitale vaardigheden.
Misschien eens onze workshops voorstellen aan de school?
Virtual Reality Learning Lab
PLNT Leiden
Langegracht 70
2312NV Leiden
 
Bel ons: +31 (0) 85 060 8755
Stuur een bericht via WhatsApp:
Volg Robin op Twitter:
@robindelange
Volg ons op LinkedIn:
VR Learning Lab